Voorbeschouwing Grand Prix van Brazilië

Peterselieman

Komend weekend staat de Grand Prix van Brazilië weer op het programma. De race op Interlagos in São Paulo zal bepalen wie er nog meedoet om de titel en wie er met nog één race te gaan afhaakt. Vorig jaar waren de Red Bulls hier dominant. Kunnen ze het dit jaar weer of zet Fernando Alonso een grote stap naar zijn derde titel? Kan Lewis Hamilton zich nog in de strijd mengen of haakt hij net als McLaren-teamgenoot Jenson Button af? Bewijst Felipe Massa dat hij definitief terug is en gaat Kamui Kobayashi net als vorig jaar de smaakmaker zijn? We weten het zondagavond.

Het circuit Interlagos heeft als officiële naam Autódromo José Carlos Pace gekregen. De in 1940 geopende baan is genoemd naar de Braziliaanse coureur die in 1975 op het circuit won en twee jaar later omgekomen is bij een vliegcrash. Bekende kenmerken van de baan is dat deze tegen de klok in gaat en het lange stuk richting start/finish dat linksaf gaat en waar al volgas gegeven kan worden.


Bron: FIA.com

Lengte: 4.309 km
Aantal ronden: 71
Totale lengte: 305.909 km
Ronderecord: 1:11.473 (J.P. Montoya – BMW Williams FW26, 2004)

Coureurs

Pos. Rijder Team Punten
1 Fernando Alonso Ferrari 231
2 Mark Webber Red Bull Racing 220
3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 210
4 Sebastian Vettel Red Bull Racing 206
5 Jenson Button McLaren-Mercedes 189
6 Felipe Massa Ferrari 143
7 Robert Kubica Renault 124
8 Nico Rosberg Mercedes Grand Prix 122
9 Michael Schumacher Mercedes Grand Prix 66
10 Adrian Sutil Force India F1 47
11 Rubens Barrichello Williams 47
12 Kamui Kobayashi Sauber 31
13 Vitantonio Liuzzi Force India F1 21
14 Vitaly Petrov Renault 19
15 Nico Hulkenberg Williams 18
16 Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso 8
17 Pedro de la Rosa Sauber 6
18 Nick Heidfeld Sauber 6
19 Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso 3
20 Heikki Kovalainen Lotus F1 0
21 Jarno Trulli Lotus F1 0
22 Bruno Senna HRT F1 Team 0
23 Lucas Di Grassi Virgin Racing 0
24 Karun Chandhok HRT F1 Team 0
25 Timo Glock Virgin Racing 0
26 Sakon Yamamoto HRT F1 Team 0
27 Christian Klien HRT F1 Team 0


Constructeurs

Pos. Team Punten
1 Red Bull Racing 426
2 McLaren-Mercedes 399
3 Ferrari 374
4 Mercedes Grand Prix 188
5 Renault 143
6 Force India F1 68
7 Williams 65
8 Sauber 43
9 Scuderia Toro Rosso 11
10 Lotus F1 0
11 HRT F1 Team 0
12 Virgin Racing 0


De Grand Prix van Brazilië stond in 1972 voor het eerst op het programma. Er werd gebruik gemaakt van het acht kilometer lange circuit van Interlagos, maar na 1980 werd uitgeweken naar Jacarepaguá, omdat het hobbelige circuit in São Paulo als te gevaarlijk werd bestempeld. Pas in 1990 na een verbouwing keerde het Formule 1-circus definitief terug.

De eerste Braziliaan die in eigen huis won was Emerson Fittipaldi in 1973. Hij won een jaar later wederom, en werd in 1975 tweede achter Carlos Pace die zijn eerste en enige zege in de F1 boekte. Jean-Pierre Jarier leek af te gaan op een zeer eenvoudige zege, maar de Fransman kreeg te maken met een brandstofprobleem en moest opgeven. Hierdoor werd het voor de Brazilianen een 1-2 in eigen huis.

Op Interlagos gebeurt altijd wel iets als het Formule 1-circus de baan aan doet. Zo kreeg Ayrton Senna in 1988 te maken met versnellingsbakproblemen in de opwarmronde. De Braziliaan wisselde van auto, startte vanuit de pitstraat, maar lag halverwege de race toch alweer op plaats twee. In de 31e ronde kreeg hij pas de zwarte vlag en werd gediskwalificeerd omdat hij tegen de regels in van auto gewisseld was.

In 1993 leidde Alain Prost de race met een ruime voorsprong totdat Aguri Suzuki en Ukyo Katayama op start/finish in verschillende incidenten crashten en even later Prost de spinnende Christian Fittipaldi raakte. Damon Hill ging toen aan de leiding, maar hij zag zijn voorsprong verdampen, omdat voor het eerst in de moderne geschiedenis van de sport een safety car werd ingezet. Na de herstart passeerde Senna Hill en won zo uiteindelijk de race.

Een race die door weinigen vergeten zal worden was die in 2003 toen Giancarlo Fisichella uiteindelijk als winnaar uitgeroepen werd. Door de hevige regenval bleef er water op de baan staan en vele rijders, waaronder Michael Schumacher en Jos Verstappen crashten in bocht drie uit de wedstrijd. De wedstrijd werd uiteindelijk gestaakt nadat Mark Webber bij het opkomen van het rechte stuk hard crashte en Fernando Alonso op de brokstukken inreed. Kimi Räikkönen werd tot winnaar uitgeroepen, maar moest een week later uiteindelijk toch de zege aan Fisichella laten.

In 2008 stond de wedstrijd in het teken van de strijd tussen Felipe Massa en Lewis Hamitlon. Massa won de deels natte race eenvoudig, maar Hamilton had alle moeite om zijn eerste titel binnen te halen. De Brit reed de gehele race op plaats vier rond, wat net voldoende was. In de 63e ronde begon het opnieuw te regenen, waarbij iedereen, behalve de Toyota's van banden wisselden. Hamilton zakte mede dankzij Sebastian Vettel terug naar plaats zes, maar haalde zonder het zelf te weten vlak voor de streep de glibberende Timo Glock in en werd terwijl de fans van Massa al een feestje vierden toch nog kampioen.

De kwalificatie in 2009 zorgde nogal voor wat opschudding. Vele rijders gingen vroeg naar buiten om een tijd neer te zetten vanwege een aangekondigde tropische storm. Beide McLarens en Sebastian Vettel deden dit niet en betaalden hier de prijs voor omdat ze niet naar Q2 door waren. Vanwege de storm werd de sessie enkele malen onderbroken. Rubens Barrichello reed in de 2 uur en 41 minuten durende sessie uiteindelijk de snelste tijd, voor Mark Webber en Adrian Sutil.

Barrichello behield na de start de leiding voor Webber, maar het waren twee andere incidenten die de aandacht trokken. Jarno Trulli en Sutil botsten met elkaar waardoor beiden uit konden stappen. Sutil gleed met zijn Force India door en torpedeerde zo ook Alonso uit de race. Daarna sprintte Trulli richting Sutil en wilde met de Duitser op de vuist gaan.

Het andere vond plaats in de pitstraat waar Kimi Räikkönen naar binnen moest voor een nieuwe vleugel en landgenoot Heikki Kovalainen na een aanrijding ook zijn team opzocht. Laatstgenoemde werd door McLaren te vroeg weggestuurd waardoor de tankslang nog in de bolide zat. De rondspattende brandstof zette de bolide van Räikkönen in lichterlaaie, maar het vuur doofde vanzelf, waarna beide rijders verder konden rijden.

Na de eerste stops nam Webber de leiding over van Barrichello die langzaam verder terugzakte. Kubica klom naar plaats twee na de tweede serie stops. Ondertussen waren Lewis Hamilton, Vettel en Jenson Button van achteruit opgeklommen. Hamilton haalde Barrichello in, maar raakte hierbij de Braziliaan die een lekke band opliep en de pits op moest zoeken voor vier nieuwe banden.

Smaakmaker in de wedstrijd was Kamui Kobayashi die eerst zijn Japanse landgenoot Kazuki Nakajima van zich afhield en zag dat de Williams-rijder zonder voorvleugel hard crashte. Ook hield Kobayashi eerst in de race Button op, maar in de slotfase van de race haalde hij enkele rijders, waaronder Ferrari-rijder Giancarlo Fisichella in. Webber won uiteindelijk voor Kubica en Hamilton.

Vrijdag 5 november 2010
13:00 - 14:30 vrije training 1
17:00 - 18:30 vrije training 2

Zaterdag 6 november 2010
14:00 - 15:00 vrije training 3
17:00 - 18:00 kwalificatie

Zondag 7 november 2010
17:00 Formula 1 Grande Prêmio Petrobras do Brasil 2010

Nederlandse tijden

Datum Tijd Programma
Za 5 november 16.55-18.10 uur RTL GP: Formule 1 - Brazilië - Kwalificatie
Zo 6 november 16.00-16.55 uur RTL GP: Formule 1 - Brazilië - Pre-show
Zo 6 november 16.55-19.00 uur RTL GP: Formule 1 - Brazilië - Race
Zo 6 november 20.30-21.00 uur RTL GP: Formule 1 - Brazilië - Samenvatting

Datum Tijd Programma
Za 5 november 16.20-18.15 uur BBC1: Formule 1 - Brazilië - Kwalificatie
Zo 6 november 16.00-19.10 uur BBC1: Formule 1 - Brazilië - Race
Zo 6 november 21:00-22:00 uur BBC3: Formule 1 - Brazilië - Samenvatting
Nederlandse tijden


Dag Minimum Maximum Neerslagkans Weerbeeld
Vrijdag 17 °C 25 °C 30 % Buienkans
Zaterdag 17 °C 24 °C 40 % Lichte regen
Zondag 17 °C 26 °C 10 % Deels bewolkt
Bron: The Weather Channel