Spoorboekje verdwijnt, printje wel mogelijk

Redactie

De Nederlandse Spoorwegen gaan het spoorboekje toch echt schrappen. Wel komt er op de website van de NS een digitale versie te staan. Mensen die bijvoorbeeld geen internet hebben maar toch graag op papier een deel van of het hele digitale spoorboekje willen hebben, kunnen vanaf volgend jaar bij de klantenservice van de NS tegen een 'kleine vergoeding' een printje opvragen. Dat heeft de NS maandag besloten.

De NS kondigde eerder aan te stoppen met het spoorboekje, waardoor reisinformatie vanaf volgend jaar alleen nog in digitale vorm en via telefoon en loket te verkrijgen zou zijn. De belangrijkste reden is dat het spoorboekje steeds minder wordt verkocht. De meeste treinreizigers zouden voor hun reisinformatie gebruikmaken van digitale voorzieningen, zoals de website van de NS. Slechts een procent van de reizigers zou het spoorboekje nog gebruiken.

Consumenten- en reizigersorganisaties kwamen in opstand tegen het voornemen. Vorige week stelde het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) dat de dienstregeling op internet en een duur informatienummer van zeventig cent per minuut geen goede alternatieven zijn voor het papieren reisinformatieboekje.

Volgens de organisaties is het spoorboekje onontbeerlijk voor veel ouderen. Ongeveer dertig procent van de vijftigplussers zou geen internet gebruiken. De NS gaf eerder aan dat dit geen probleem hoeft te zijn, omdat deze mensen op stations de gewenste informatie uit kunnen laten printen.

De NS stelt het advies van het Locov ter harte te hebben genomen. Het spoorboekje op ns.nl en de mogelijkheid een printje hiervan op te vragen moet een alternatief vormen 'voor die kleine groep reizigers die niet in de gelegenheid zijn om gebruik te maken van de vele, maar vaak digitale, alternatieven'.


Spoorboekje verdwijnt definitief (Foto: Novum)