Budget gamesontwikkeling zal blijven stijgen

Jarno (JarnoF)

Op het Eurogamer Expo afgelopen weekend sprak GamesIndustry.biz met Steven ter Heide, lead-producer van ons eigen Guerrilla. Hier vertelde Steven, dat hij verwacht dat het budget voor games de eerste tijd nog zal stijgen. Wel geeft hij aan dat er ook vergrote mogelijkheden zijn, voor games welke juist het tegenovergestelde doen van het huidige budgetbeleid.

Ter Heide verwees naar een uitspraak van David DeMartini, hier te vinden, dat EA de limiet van het budget had bereikt en dat daadwerkelijk zouden dalen in de nabije toekomst.

 "Met de grotere budgetten van games, zoals in de filmindustrie, wordt de druk steeds groter, omdat je de ontwikkelingskosten terug moet verdienen in de verkoop van het product." Aldus Ter Heide. Hij vervolgt: "Maar er zullen altijd titels met een groot budget blijven bestaan, omdat het publiek graag games zien, welke over-the-top zijn."

"In welke richting de budgetten gaan weet ik niet, maar de eerstkomende jaren zullen deze waarschijnlijk blijven stijgen. Dit door de enorme hoeveelheid aan aspecten welke in de game dienen te worden gestopt, omdat het publiek steeds hogere eisen stelt. Ik zie echter niet dat de top bereikt gaat worden, maar aan beide kanten van het budgetbeleid zal er groei plaatsvinden. Vanaf de grond, tot aan de top."

Ook had Ter Heide nog advies voor nieuw te starten studio's en studio's in een pril stadium binnen de game-industrie: zet hoog in en neem risico's.

"Denk groot. Stel je eigen doelen en ga er voor. Het is erg verleidelijk om klein te beginnen en je langzaam op te werken met kleinere games, maar je moet wel een einddoel voor ogen hebben, waar je naar wilt streven. Je moet jezelf vragen ‘Hoe ga ik er komen, welke stappen moet ik nemen, hoe bouw ik een nieuwe engine, hoe kan ik innoveren op technologisch gebied, wat is mijn artistieke visie, welk talent dien ik aan te trekken?'

"Je moet weten wat je doet, wat het is en hoe je er 100 procent voor kan gaan. Het is risicovol, maar er is geen andere weg. Op veilig spelen gaat niet werken, je moet er toe bereid zijn risico's te nemen. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, makkelijker voor mij, omdat ik bij een grote publisher werk en de hulp krijg welke nodig is, maar ik denk dat het voor nieuwe ontwikkelaars zeer belangrijk is om hoge eisen te stellen en risico's te nemen.

"Ga voor de titel welke je echt graag wilt maken, in plaats van je weg naar boven op te werken."

Om het volledige interview met Steven Ter Heide te lezen, waarbij wordt ingegaan op zijn blik op Sony, Guerrilla's nieuwste titel en het belang van de Killzone-community klik je hier.

Killzone 3