Eurlings garandeert extra treinen bij Almere

Redactie

Hoewel de spoorverdubbeling tussen Amsterdam en Almere er voorlopig niet in zit, zullen er toch veertien treinen per uur in beide richtingen gaan rijden. Die garantie gaf demissionair minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer.

Het kabinet heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in de bereikbaarheid van Amsterdam en Almere. Behalve de aanleg van extra asfalt was het de bedoeling om de Flevolijn op enkele plaatsen te verdubbelen, om zo de extra reizigersgroei te kunnen opvangen.

De uiteindelijke kosten vallen echter hoger uit dan gedacht. Zo is ongeveer honderd miljoen euro extra nodig voor geluidswerende maatregelen. Dat is het gevolg van de aanleg van de Hanzelijn tussen Zwolle en Lelystad, waardoor ook meer treinen richting Almere gaan rijden.

Verschillende partijen eisen dat het spoor alsnog wordt verbreed. GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent is samen met de FNV een actie gestart. Van Gent vindt het 'onbegrijpelijk' dat wordt afgezien van de verdubbeling. "Nu al zitten veel treinen overvol en loopt het vast op het tracé. Dat wordt nog erger als de Hanzelijn eind 2012 wordt opgeleverd." Het gemeentebestuur van Almere wil ook maatregelen om de toenemende stroom treinreizigers een plek te bieden.

Dat de spoorverbreding niet doorgaat is 'vervelend', maar het is niet anders, zei Eurlings. Niettemin kondigde hij een oplossing aan voor het probleem. In samenspraak met de Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail is besproken op bepaalde plekken de seinen korter op elkaar te zetten.

Daardoor kunnen treinen dichter op elkaar gaan rijden, zonder de veiligheidsmarges te schenden. "Dan bereiken we binnen het budget toch de veertien treinen per uur per richting", zei Eurlings. "Het gaat niet om het aantal bielzen, het gaat om het aantal treinen."

Eurlings denkt dat ook op andere trajecten op deze manier meer treinen kunnen gaan rijden. GroenLinks, de ChristenUnie en PvdA reageerden terughoudend op Eurlings' oplossing. De Kamerleden denken dat problemen ontstaan bij de stations wanneer er meer treinen gaan rijden, zonder dat extra spoor wordt aangelegd. VVD'er Charlie Aptroot is er nog niet van overtuigd dat het spoor niet kan worden verdubbeld, hij eiste een second opinion.

Van Gent gaat door met haar actie, kondigde zij aan het eind van het debat aan. "Dit is gewoon geen goede zaak."