'Wachtwoorden kinderen zijn makkelijk te kraken'

Redactie

Zeventig procent van de wachtwoorden van kinderen is makkelijk te kraken. Dat blijkt uit een wachtwoordentest in het kader van de voorlichtingscampagne WifiWijs. De campagne is een initiatief van de Stichting Media Rakkers en onder meer UPC en T-Mobile en heeft als doel kinderen bewust te maken van 'mobiel leven'.

De wachtwoordtest stond in een speciale editie van de Donald Duck die kinderen gratis kregen bij jeugdbladen van uitgeverij Sanoma. Zo kwam de test bij 1,2 miljoen kinderen tussen de 8 en 16 jaar terecht. Ruim vierduizend kinderen hebben de test de afgelopen dagen gedaan. Drie kwart van de deelnemers wijzigde na de test zijn paswoorden.

Media Rakkers, dat namens onder meer onderwijsinstellingen, de overheid en maatschappelijke organisaties het commerciële bewustzijn van kinderen vergroot, vindt het aantal slechte wachtwoorden zorgbarend. Wel is de organisatie blij dat veel kinderen uiteindelijk hun wachtwoorden hebben aangepast.

Een woordvoerder van Media Rakkers had ook nog een tip voor een goed wachtwoord. "Neem een zinnetje in je hoofd, neem de eerste letter van die woorden en plak daar je lievelingscijfer en nog een teken aan vast. Dan heb je topwachtwoorden."


(Foto: Novum)