'Normen scheppen kloof zwarte en witte scholen'

Redactie

De minimumniveaus voor rekenen en taal waar scholen sinds augustus aan moeten voldoen, scheppen een kloof tussen zwarte en witte scholen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Kohnstamm Instituut, een instelling die onderwijs onderzoekt.

De standaarden zijn ingesteld om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Volgens de onderzoekers Jaap Roeleveld en Guuske Ledoux zijn ze echter voor veel zwarte scholen onhaalbaar, terwijl witte scholen achterover kunnen leunen.

Voor bijvoorbeeld begrijpend lezen haalt 64 tot 71 procent van de allochtone leerlingen met middelbaar tot hoogopgeleide ouders de basisstandaard. Van allochtone leerlingen met lageropgeleide ouders is dit 48 procent.

Het vastgestelde percentage leerlingen dat deze standaard moet halen ligt op 75 procent. Veel zwarte scholen zouden daardoor bestempeld worden als 'zwak' of 'zeer zwak'. Dat zou leiden tot gedemotiveerde leraren, waardoor de kwaliteit van het onderwijs op deze scholen nog verder achteruit zou gaan.