FIA scherpt flextests vleugels aan

Peterselieman

Autosportbond FIA neemt volgens Autosport verdere maatregelen om het doorbuigen van de voorvleugels bij de Formule 1-bolides te voorkomen. Tegen met name Red Bull en Ferrari bestaan er verdenkingen dat de vleugels meer doorbuigen dan in de reglementen is toegestaan.

Eerst werd er getest of de zijkanten van de vleugels met een gewicht van 50 kilogram aan beide zijden niet meer dan een centimeter doorbogen, maar nu is dat verdubbeld naar 100 kilogram en twee centimeter. Vanaf de Grand Prix van Italië wil de FIA deze tests aanscherpen door onder de auto te testen of de bodemplaten niet flexibel zijn. Hierdoor zouden de voorvleugels dichter bij de grond gebracht kunnen worden.

Hoe dit getest zal worden is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat het op 38 centimeter achter de vooras zal gaan gebeuren en tien centimeter uit de middellijn aan beide zijden van de auto. Daarnaast wordt de plank aan de onderzijde van de auto aan striktere regels gebonden. Deze mag voortaan nog maar uit twee delen bestaan, die beiden niet korter dan een meter mogen zijn. Enkele teams zouden de plank opgedeeld hebben in meerdere segmenten om zo een betere luchtstroom aan de onderzijde van de bolide te creëeren.