Dragon Age 2 ontworpen voor consoles

Mday

Bioware heeft verschillende uitspraken gedaan met betrekking tot de ontwikkeling van Dragon Age 2, waar een paar opmerkelijke conclusies uit te trekken zijn. Volgens Bioware heeft Dragon Age goed verkocht op de consoles, dus wordt DA2 daarvoor geoptimaliseerd.

Eén van de minder ingrijpende gevolgen van deze beslissing is dat er geen vernieuwde Toolset voor de consoles bijgeleverd zal worden, maar hooguit dezelfde van Dragon Age: Origins met hooguit wat aanpassingen. Een misschien drastischere beslissing is het weghalen van de tactical view. De third-person camera verplaatst dan naar een overzichtelijke vogelvluchtpositie, waarbij het slagveld veel beter gecontroleerd kan worden. Vooral bij de PC-gamers was deze feature geliefd.

De reden om de tactical view uit de consoleversie te halen is echter nog opmerkelijker: "Omwille van budgetaire redenen hebben we ons geconcentreerd op het third-person camerawerk, waarbij de speler de verbeterde textures van dichtbij kan bewonderen. Met het isometrische standpunt moeten we andere textures gebruiken. Omdat de game vooral op consoles is verkocht, gaan we voor wat het publiek wil." aldus Mike Laidlaw van Bioware.

De PC zal volgens hem nog wel een aangepaste vorm van dit camerastandpunt ondersteunen.

Mede-oprichter Greg Zeschuk had onlangs gezegd dat 'consoles tot het verleden behoren', wat op een tegenstrijdige houding duidt binnen Bioware. En we weten allemaal waar dat naar kan leiden...

dragon age 2