Bevestigingskabels wielen volgend seizoen verdubbeld

DenS (Dennis)

Om het gevaar van losvliegende wielen te verminderen, worden de bevestigingskabels vanaf volgend seizoen verdubbeld. De kabels moeten ervoor zorgen dat de wielen bij een ongeluk aan de auto blijven hangen. Dit seizoen is het al meerdere malen gebeurd dat ondanks het systeem, de wielen in het rond vlogen.

Zo kwam Timo Glock afgelopen zaterdag goed weg, toen hij nog net kon uitwijken voor het wiel van de gecrashte auto van Vitantonio Liuzzi. In China zag Sebastien Buemi beide voorwielen van zijn bolide afschieten.

McLaren-ingenieur Paddy Lowe geeft aan dat de technische werkgroep van de FIA overeenstemming heeft bereikt om de kabels in 2011 te verdubbelen. "In plaats van iedere kabel honderd procent betrouwbaar te maken, hebben we ervoor gekozen om een tweede kabel toe te voegen. Dat moet de kans vergoten dat een van de twee kabels de klap doorstaat.."

De kabels werden in 1998 ingevoerd na een enorme startcrash bij de grand prix van België, waarbij wielen alle kanten op vlogen.