Bevestigingskabels wielen volgend seizoen verdubbeld
Om het gevaar van losvliegende wielen te verminderen, worden de
bevestigingskabels vanaf volgend seizoen verdubbeld. De kabels moeten
ervoor zorgen dat de wielen bij een ongeluk aan de auto blijven hangen.
Dit seizoen is het al meerdere malen gebeurd dat ondanks het systeem, de
wielen in het rond vlogen.
Zo kwam Timo Glock afgelopen zaterdag
goed weg, toen hij nog net kon uitwijken voor het wiel van de gecrashte
auto van Vitantonio Liuzzi. In China zag Sebastien Buemi beide
voorwielen van zijn bolide afschieten.
McLaren-ingenieur Paddy
Lowe geeft aan dat de technische werkgroep van de FIA overeenstemming
heeft bereikt om de kabels in 2011 te verdubbelen. "In plaats van
iedere kabel honderd procent betrouwbaar te maken, hebben we ervoor
gekozen om een tweede kabel toe te voegen. Dat moet de kans vergoten dat
een van de twee kabels de klap doorstaat.."
De kabels werden in 1998 ingevoerd na een enorme startcrash bij de grand prix van België, waarbij wielen alle kanten op vlogen.