Voorbeschouwing grand prix van Duitsland

Peterselieman

Komend weekend staat op de Hockenheimring de grand prix van Duitsland op het programma. Bandenfabrikant Bridgestone heeft aangekondigd dat het superzachte en het harde rubber wordt meegenomen om zo meer spektakel te creëren. Bruno Senna keert na een race afwezigheid terug, maar nu moet teamgenoot Karun Chandhok plaats voor hem maken. Kan Ferrari zich ditmaal wel in de strijd om de voorste plaatsen mengen? En is de strijdbijl bij Red Bull Racing begraven of laait de ruzie tussen Mark Webber en het team weer in alle hevigheid op? We weten het zondagmiddag.

De Hockenheimring in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg is in 1932 geopend. De baan liep destijds door tot in het dorpje Hockenheim, maar in 1965 werd met de komst van de Duitse Autobahn A6 een geheel vernieuwd circuit geopend. Deze lag deels naast de snelweg, deels in de bossen. Dit bleef tot 2001 toen op last van de F1-officials het circuit ingekort moest worden. Het 6,8 kilometer lange circuit werd ruim twee kilometer ingekort en Hermann Tilke mocht hiervoor een geheel nieuw ontwerp leveren. Van het oude circuit bleef alleen het Motodrom over.


Bron: FIA.com

Lengte: 4.574 km
Aantal ronden: 67
Totale lengte: 306.458 km
Ronderecord: 1.13.780 (K. Räikkönen - McLaren MP4-19)

Coureurs

Pos. Rijder Team Punten
1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 145
2 Jenson Button McLaren-Mercedes 133
3 Mark Webber Red Bull Racing 128
4 Sebastian Vettel Red Bull Racing 121
5 Fernando Alonso Ferrari 98
6 Nico Rosberg Mercedes Grand Prix 90
7 Robert Kubica Renault 83
8 Felipe Massa Ferrari 67
9 Michael Schumacher Mercedes Grand Prix 36
10 Adrian Sutil Force India F1 35
11 Rubens Barrichello Williams 29
12 Kamui Kobayashi Sauber 15
13 Vitantonio Liuzzi Force India F1 12
14 Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso 7
15 Vitaly Petrov Renault 6
16 Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso 3
17 Nico Hulkenberg Williams 2
18 Pedro de la Rosa Sauber 0
19 Heikki Kovalainen Lotus F1 0
20 Karun Chandhok HRT F1 Team 0
21 Lucas Di Grassi Virgin Racing 0
22 Bruno Senna HRT F1 Team 0
23 Jarno Trulli Lotus F1 0
24 Timo Glock Virgin Racing 0
25 Sakon Yamamoto HRT F1 Team 0


Constructeurs

Pos. Team Punten
1 McLaren-Mercedes 278
2 Red Bull Racing 249
3 Ferrari 165
4 Mercedes Grand Prix 126
5 Renault 89
6 Force India F1 47
7 Williams 31
8 Sauber 15
9 Scuderia Toro Rosso 10
10 Lotus F1 0
11 HRT F1 Team 0
12 Virgin Racing 0


De grand prix van Duitsland staat al sinds 1926 op het programma. De Formule 1 deed het land al sinds de oprichting in 1950 aan, al telde de eerste race niet mee voor de punten. Vaak werd de race gehouden op de fameuze Nordschleife van de Nürburgring. Hockenheim kwam pas in 1970 voor het eerst op de kalender als Duitse grand prix. Vanaf 1977 werd dit de vaste locatie, al is men tweemaal uitgeweken naar de Nürburgring. Sinds 2006 wordt de race om en om gehouden op de Nürburgring en Hockenheim.  In 2007 heette het de grand prix van Europa, omdat de rechten destijds niet geregeld waren.

De race op de oude Hockenheimring stond bekend als een snelle over relatief weinig ronden. In de bossen werden hoge snelheden behaald, wat zwaar was voor de motoren. Gerhard Berger ondervond dit in 1996 toen hij met de Benetton op weg leek naar de overwinning. Met nog enkele ronden te gaan gaf de Renault-krachtbron de geest, waardoor Damon Hill de zege kon pakken.

In 2000 werd de race een prooi voor Rubens Barrichello. Michael Schumacher en Giancarlo Fisichella crashten bij de start, waarna beiden op moesten geven. Barrichello sneed als een warm mes door de boter en haalde snel vele rijders in, maar de McLarens van Mika Häkkinen en David Coulthard kon hij niet bedreigen, totdat een Mercedes-werknemer de baan opstormde en een safety car veroorzaakte.

Vele auto's kwamen binnen voor hun stop, waarbij Coulthard veel tijd verloor omdat hij in de pits moest wachten op Häkkinen. Niet veel later kwam er regen naar beneden, waarbij de McLarens wederom nieuwe banden haalden. Barrichello deed dit niet en hierdoor ontstond de situatie dat Häkkinen hem op de natte delen bijna inhaalde, maar op de droge delen van de baan weer veel tijd inleverde. Coulthard wist nog wel veel plaatsen goed te maken, maar verder dan plaats drie kwam de Schot niet meer.

Een jaar later was het wederom Schumacher die direct na de start uit kon stappen. De Ferrari van de Duitser kwam niet op gang, waarna Luciano Burti vanuit het achterveld over hem heen reed. De race werd gestaakt, waarna een herstart over de originele afstand gehouden werd. Beiden gingen van start, maar zagen de finish uiteindelijk niet. De race werd uiteindelijk gewonnen door Ralf Schumacher, voor Barrichello en Jacques Villeneuve.

De race in 2008 verliep aanvankelijk in het voordeel van Lewis Hamilton totdat na bijna veertig ronden Timo Glock op het rechte stuk bij start en finish hard crashte en er een safety car noodzakelijk was. De Brit moest nog een tweede stop maken en viel hierdoor terug naar vier. De Brit liet zien uit het goede racehout gesneden te zijn door de Ferrari van Felipe Massa en even later de Renault van Nelson Piquet jr. te passeren. Een volgende plaats kreeg hij cadeau doordat Nick Heidfeld nog naar binnen moest. Hierdoor won Hamilton alsnog de race, voor Piquet jr. en Massa.

De kwalificatie van de vorige Duitse grand prix werd verreden op een deels natte baan. Mark Webber kon er het beste mee omgaan en de Australiër pakte voor Red Bull poleposition, voor de Brawns van Rubens Barrichello en Jenson Button.

Barrichello had met zijn lichtere wagen de beste start en de Braziliaan raakte Webber. De Australiër zou hiervoor later een drive-through penalty krijgen. Ook Lewis Hamilton bemoeide zich met de eerste plaats, maar na contact met Webber liep de Brit een lekke band op en waren zijn kansen op een topklassering verkeken.

Webber nam na vijftien ronden de leiding van Barrichello over die een pitstop maakte. Ook de Australiër stopte, maar behield de eerste plaats. De drive-through wierp hem terug naar plaats acht, maar door sterk te rijden greep hij toch de eerste plaats om deze niet meer af te staan. Sebastian Vettel werd tweede, voor Felipe Massa.

Vrijdag 23 juli 2010

10:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2

Zaterdag 24 juli 2010

11:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie

Zondag 25 juli 2010
14:00 Formula 1 Grosser Preis Santander von Deutschland 2010

Nederlandse tijden

Datum Tijd Programma
Za 24 juli 13.55-15.10 uur RTL GP: Formule 1 - Duitsland - Kwalificatie
Zo 25 juli 13.00-13.55 uur RTL GP: Formule 1 - Duitsland - Pre-show
Zo 25 juli 13.55-16.00 uur RTL GP: Formule 1 - Duitsland - Race
Zo 25 juli 18.00-18.55 uur RTL GP: Formule 1 - Duitsland - Samenvatting

Datum Tijd Programma
Za 24 juli 13.10-15.20 uur BBC1: Formule 1 - Duitsland - Kwalificatie
Zo 25 juli 13.05-16.15 uur BBC1: Formule 1 - Duitsland - Race
Ma 26 juli 00.45-01.45 uur BBC3: Formule 1 - Duitsland - Samenvatting
Nederlandse tijden


Dag Minimum Maximum Neerslagkans Weerbeeld
Vrijdag 13 °C 26 °C 30 % bewolkt
Zaterdag 13 °C 23 °C 50 % buien
Zondag 13 °C 23 °C 10 % deels bewolkt
Bron: The Weather Channel