F1-teams: "Reclameconflict snel oplossen"

Jeffrey

De voorzitter van de FOTA, Martin Whitmarsh, wil dat er snel een oplossing wordt gevonden voor het conflict over reclameruimte in de pitboxen en op de paddock. Onlangs kregen alle Formule 1-teams een brief van Allsport dat benadrukte alle rechten in het bezit te hebben van de reclameuitingen in de pits.

Op Silverstone moesten de teams de trekkers van de trailers loskoppelen, omdat de logo's van sponsoren te duidelijk zichtbaar zouden zijn. Whitmarsh wil dat in Hockenheim een dergelijke situatie niet opnieuw voor zal gaan komen.

Tegenover Autosport zegt hij het volgende: "Ik heb Bernie Ecclestone duidelijk gemaakt dat het merendeel van de trucks ontworpen is als combinatie van trekker met trailer. Behalve dat het er fraaier uitziet, voegt het bovendien commerciële waarde toe. Met name de kleinere teams moeten aanzienlijk meer betalen voor de trucks wanneer deze niet tentoongesteld kunnen worden op de paddock."

Whitmarsh hoopt op een snelle oplossing. "De teams hebben het gevoel dat zij zich redelijk opstellen, maar we moeten ook respecteren dat FOM advertentieruimte wil uitbaten. Het is in ons belang dat de FOM zo goed mogelijk werk kan leveren."

"Er is echter een verschil van mening", erkent Whitmarsh. "We moeten een compromis zien te vinden, want het is niet altijd mogelijk om het iedereen naar zijn zin te maken."

De strijd over de reclameruimte lijkt een voorbode van de harde strijd om een nieuw Concorde Agreement te bereiken. De huidige overeenkomst hierover verloopt eind 2012. De teams hebben graag een groter aandeel in de inkomsten, maar Ecclestone voelt hier weinig voor.