McLaren: "Geen spijt van diffusor"

Peterselieman

McLaren heeft geen spijt van de vervroegde introductie van de geblazen diffusor. Het Britse team wilde net als Red Bull en Ferrari de hete gassen uit de uitlaat gebruiken om de diffusor beter te laten werken, maar na problemen op Silverstone op vrijdag werd het onderdeel van de auto gehaald.

McLaren wilde het systeem over twee weken in Hockenheim introduceren, maar haalde dit naar voren omdat andere teams het concept ook introduceren. Vrijdag reden Lewis Hamilton en Jenson Button met het systeem, maar omdat het de bodemplaat van de auto beschadigde werden de nieuwe onderdelen verwijderd.

"We hebben er wel wat ideeën over, hebben het er af gehaald en moeten ons huiswerk opnieuw gaan doen," zei McLaren-teambaas Martin Whitmarsh. "We zijn een ambitieus team en daarom hebben we de onderdelen die gepland waren voor Duitsland naar voren gehaald. We willen racen en het meest competitive pakket hebben. Waarschijnlijk hebben we het iets te vroeg gebracht."

"We zijn interessante dingen te weten gekomen, zoals over hoe lang de onderdelen meegaan en hoe de onderdelen aan de achterzijde reageren op uitlaatgassen die 600 graden zijn. Dan kun je problemen verwachten en die hadden we op vrijdag. We moesten gedurende de dag de bodem repareren en of dat onze prestaties beïnvloed heeft? Het hielp zeker niet. En als je naar de achterzijde van de auto keek, dan was deze aan het eind van de dag bepantserd, iets wat de belangrijke luchtstromen in dat gedeelte niet ten goede komt."

Toch gelooft Whitmarsh in het concept van de geblazen diffusor. Dit omdat het als er gas gegeven wordt veel meer grip aan de achterzijde van de auto oplevert. Zodra er geremd wordt valt dit weg, waardoor de auto zich anders gaat gedragen. Whitmarsh heeft dan ook geen spijt dat McLaren de nieuwe onderdelen geïntroduceerd heeft. Hamilton werd met de oude delen vierde in de kwalificatie, terwijl Button niet verder dan plaats veertien kwam.