Tourorganisatie aan vooravond monsterklus

Olga Kroeders

De organisatie van de Tour de France begint morgenavond in Rotterdam aan een monsterklus. Voor vrijdagochtend 9.00 uur moet het parcours van de proloog zijn opgebouwd. Zo verschijnt in de nachtelijke uren onder meer 37 kilometer aan hekwerk langs de route.

Het parcours van de proloog is bijna negen kilometer lang en loopt van Zuidplein, via de Dordtselaan, de Erasmusbrug, Boompjes, de Willemsbrug en het Noordereiland terug naar Zuidplein. "Het is een stevige klus, maar we gaan het redden. We moeten klokje rond werken, maar het zijn mensen die het allemaal al eerder hebben gedaan, professionals die hun vak verstaan", aldus Wim Hoogendoorn, directeur projectorganisatie Tour de France vandaag.

De hekkenploeg bestaat uit zo'n vijftig tot zestig man. Op verschillende plaatsen langs het parcours werden in de afgelopen dagen al voorraden hekken neergezet. Verder maken de bouwers gebruik van vrachtwagens en kraantjes om de wedstrijdbaan te markeren. Speciaal voor de werkers is een zwembad aangelegd. "Dus als ze wat verkoeling zoeken, kunnen ze een duik nemen", lachte Hoogendoorn.

De tijdsdruk is groot omdat de wielrenners vrijdagochtend rond half elf het parcours verkennen en een training afwerken. "We zullen de avond en nacht dus volledig moeten benutten." Dat gebeurt niet alleen op en rond de wielerbaan. Automobilisten moet duidelijk gemaakt worden dat de stad (deels) enkele dagen op slot zit. "Langs de toegangswegen staan al borden met afsluitingen en omleidingen. Daar zitten nu nog grote zwarte kruizen op, maar die moet er allemaal af."

Vrijdag vinden naast de training allerlei activiteiten plaats op het parcours. "Vorig jaar waren we bij de start in Monaco en daar gebeurde op vrijdag helemaal niets. Dat wilden wij anders doen", zegt Hoogendoorn. Zo zijn er een dikkebandenrace en de Nederlandse kampioenschappen fietsen voor journalisten en politie. Na de eerste etappe op zondag begint de volgende monsterklus: het zo snel mogelijk weer bereikbaar maken van de binnenstad.