[NASCAR] Uitslag Lenox Industrial Tools 301
Jimmie Johnson heeft op de New Hampshire Motor Speedway in Loudon in de NASCAR Sprint Cup de Lenox Industrial Tools 301 op zijn naam geschreven. Hij bleef na 301 ronden Tony Stewart en Kurt Busch voor. Kevin Harvick leidt ook na deze wedstrijd het klassement.
Juan Montoya mocht van poleposition vertrekken en behield in het eerste gedeelte van de race de leiding. Op de 1 mijl lange baan werden al snel vele rijders op een ronde gezet. De eerste neutralisatie van de dag kwam na 34 ronden toen er rommel op de baan lag. Montoya verloor na de pitstops die volgden de leiding aan Kasey Kahne die meteen een gat met de Colombiaan sloeg.
De Colombiaan raakte na 81 ronden ook plaats twee kwijt toen Johnson hem voorbij stak. Laatstgenoemde verloor bij zijn stop na 120 ronden veel tijd, waardoor achter de als eerste liggende Kahne Kyle Busch aan kon sluiten. Busch kon dankzij de achterblijvers het gat met Kahne dichten en na 153 ronden de leiding overnemen. Deze stand veranderde na de pitstops na 180 ronden niet.
Na 200 ronden was het Jeff Burton die naar voren was gereden en de eerste plaats overnam van Busch. Hij bouwde een grote voorsprong op zijn belagers op. Hieronder was niet meer Kahne die door motorproblemen het tempo niet meer kon volgen en zijn bolide na 238 van de 301 ronden de geest zag geven. De stops die volgden leverden geen verschuiving op voor de bovenste twee plaatsen, maar daarachter wist Johnson aan te sluiten.
Na de herstart was er contact tussen Montoya en Jeff Gordon waarbij Montoya schade aan zijn bolide opliep en hierdoor veel tijd verloor. Johnson klom ondertussen naar plaats twee en zat op de achterbumper van Burton. Na 282 ronden raakten Reed Sorensen en Montoya elkaar waarna laatstgenoemde de muur hard raakte. Dit veroorzaakte de derde gele vlag van de dag.
Opvallend was dat alle coureurs behalve Burton de pits in gingen om nieuwe banden te halen. Na de herstart kwam Johnson meteen voorbij Burton, waarna Kyle Busch laatstgenoemde raakte. Beiden spinden en moesten de pits opzoeken voor nieuwe banden. Na de herstart tikte Kurt Busch Johnson licht aan waardoor hij de leiding kon pakken. Johnson beschikte echter over de betere auto waardoor hij in de laatste ronde alsnog Busch in kon halen en de zege kon pakken.
Uitslag Lenox Industrial Tools 301
Pos. | Grid | Coureur | Merk | Punten/Bonus | Ronden | Uitval |
1 | - | Jimmie Johnson | Chevrolet | 190/5 | 301 | |
2 | - | Tony Stewart | Chevrolet | 175/5 | 301 | |
3 | - | Kurt Busch | Dodge | 170/5 | 301 | |
4 | - | Jeff Gordon | Chevrolet | 160/0 | 301 | |
5 | - | Kevin Harvick | Chevrolet | 155/0 | 301 | |
6 | - | Ryan Newman | Chevrolet | 155/5 | 301 | |
7 | - | Clint Bowyer | Chevrolet | 146/0 | 301 | |
8 | - | Dale Earnhardt Jr. | Chevrolet | 142/0 | 301 | |
9 | - | Joey Logano | Toyota | 138/0 | 301 | |
10 | - | A.J. Allmendinger | Ford | 134/0 | 301 | |
11 | - | Kyle Busch | Toyota | 135/5 | 301 | |
12 | - | Jeff Burton | Chevrolet | 132/5 | 301 | |
13 | - | Marcos Ambrose | Toyota | 124/0 | 301 | |
14 | - | Denny Hamlin | Toyota | 121/0 | 301 | |
15 | - | David Reutimann | Toyota | 118/0 | 301 | |
16 | - | Greg Biffle | Ford | 115/0 | 301 | |
17 | - | Matt Kenseth | Ford | 112/0 | 300 | |
18 | - | Jamie McMurray | Chevrolet | 109/0 | 300 | |
19 | - | Elliott Sadler | Ford | 111/5 | 300 | |
20 | - | David Ragan | Ford | 103/0 | 300 | |
21 | - | Mark Martin | Chevrolet | 100/0 | 300 | |
22 | - | Martin Truex Jr. | Toyota | 97/0 | 300 | |
23 | - | Sam Hornish Jr. | Dodge | 94/0 | 300 | |
24 | - | Reed Sorenson | Toyota | 91/0 | 300 | |
25 | - | Carl Edwards | Ford | 88/0 | 299 | |
26 | - | Brad Keselowski | Dodge | 85/0 | 299 | |
27 | - | Scott Speed | Toyota | 82/0 | 299 | |
28 | - | Paul Menard | Ford | 79/0 | 299 | |
29 | - | Casey Mears | Chevrolet | 76/0 | 298 | |
30 | - | Bobby Labonte | Toyota | 73/0 | 297 | |
31 | - | David Stremme | Ford | 70/0 | 294 | |
32 | - | Kevin Conway * | Ford | 67/0 | 292 | |
33 | - | Regan Smith | Chevrolet | 64/0 | 292 | |
DNF | - | Juan Montoya | Chevrolet | 66/5 | 280 | Accident |
35 | - | David Gilliland | Ford | 58/0 | 268 | |
DNF | - | Kasey Kahne | Ford | 65/10 | 236 | Engine |
DNF | - | Andy Lally | Chevrolet | 52/0 | 142 | Brakes |
DNF | - | J.J. Yeley | Dodge | 49/0 | 84 | Brakes |
DNF | - | Joe Nemechek | Toyota | 46/0 | 68 | Brakes |
DNF | - | Todd Bodine | Toyota | 43/0 | 31 | Transmission |
DNF | - | Michael McDowell | Toyota | 40/0 | 24 | Electrical |
DNF | - | Dave Blaney | Toyota | 37/0 | 20 | Power Steering |
DNF | - | Max Papis | Toyota | 34/0 | 11 | Brakes |
* = rookie;
Bonus: 5 bonuspunten voor het leiden van minimaal 1 ronde;
5 extra bonuspunten voor het leiden van de meeste ronden
Stand na 17 van de 36 races (top 12)
Pos. | Coureur | Punten | Verschil | Races | Poles | Wins | Top5 |
1 | Kevin Harvick | 2489 | Leader | 17 | 0 | 1 | 7 |
2 | Jimmie Johnson | 2384 | -105 | 17 | 0 | 5 | 8 |
3 | Kyle Busch | 2328 | -161 | 17 | 2 | 2 | 5 |
4 | Denny Hamlin | 2304 | -185 | 17 | 0 | 5 | 7 |
5 | Jeff Gordon | 2302 | -187 | 17 | 0 | 0 | 8 |
6 | Kurt Busch | 2288 | -201 | 17 | 2 | 2 | 7 |
7 | Matt Kenseth | 2204 | -285 | 17 | 0 | 0 | 4 |
8 | Jeff Burton | 2159 | -330 | 17 | 0 | 0 | 3 |
9 | Tony Stewart | 2158 | -331 | 17 | 1 | 0 | 4 |
10 | Greg Biffle | 2126 | -363 | 17 | 0 | 0 | 2 |
11 | Mark Martin | 2047 | -442 | 17 | 1 | 0 | 5 |
12 | Carl Edwards | 2020 | -469 | 17 | 0 | 0 | 1 |