Voorbeschouwing Grand Prix van Europa

Peterselieman

Dit weekend staat de Grand Prix van Europa in Valencia op het programma, een race die in haar historie op meerdere circuits verreden is. Vorig jaar was Rubens Barrichello in de haven van de Spaanse stad te sterk, maar dit seizoen is zijn team Williams niet sterk genoeg om mee te doen voor de zege. Red Bull Racing domineerde in het begin van het seizoen, maar inmiddels heeft McLaren het team achterhaald. Ferrari neemt een grote update mee, maar is het genoeg om weer mee te doen om de zege? We weten het zondagmiddag.

Het ruim vijf kilometer lange circuit in Valencia is deels openbare weg, deels permanent circuit. Het gebied waar de race gehouden wordt ligt aan zee en vormde zowel in 2007 als dit jaar de plaats waar de fameuze zeilrace America's Cup gehouden werd. Uniek kenmerk van het circuit is een brug waar de rijders overheen moeten. Deze sluit de binnenhaven af.


Bron: FIA.com

Lengte: 5.419 km
Aantal ronden: 57
Totale lengte: 308.883 km
Ronderecord: 1:38.683 (T. Glock - Toyota TF109, 2009)

Coureurs

Pos. Rijder Team Punten
1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 109
2 Jenson Button McLaren-Mercedes 106
3 Mark Webber Red Bull Racing 103
4 Fernando Alonso Ferrari 94
5 Sebastian Vettel Red Bull Racing 90
6 Nico Rosberg Mercedes Grand Prix 74
7 Robert Kubica Renault 73
8 Felipe Massa Ferrari 67
9 Michael Schumacher Mercedes Grand Prix 34
10 Adrian Sutil Force India F1 23
11 Vitantonio Liuzzi Force India F1 12
12 Rubens Barrichello Williams 7
13 Vitaly Petrov Renault 6
14 Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso 5
15 Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso 3
16 Nico Hulkenberg Williams 1
17 Kamui Kobayashi Sauber 1
18 Pedro de la Rosa Sauber 0
19 Heikki Kovalainen Lotus F1 0
20 Karun Chandhok HRT 0
21 Lucas Di Grassi Virgin Racing 0
22 Bruno Senna HRT 0
23 Timo Glock Virgin Racing 0
24 Jarno Trulli Lotus F1 0


Constructeurs

Pos. Team Punten
1 McLaren-Mercedes 215
2 Red Bull Racing 193
3 Ferrari 161
4 Mercedes Grand Prix 108
5 Renault 79
6 Force India F1 35
7 Williams 8
8 Scuderia Toro Rosso 8
9 Sauber 1
10 Lotus F1 0
11 HRT 0
12 Virgin Racing 0


De Grand Prix van Europa was vanaf 1923 een eretitel die aan races werd toegekend. Vele races hebben deze titel gedragen en in 1977 is de titel voor het laatst in Groot-Brittannië uitgereikt. In 1983 is de Grand Prix nieuw leven in geblazen, maar dan als losstaand evenement. Van 1986 tot en met 1992 en in 1998 is de race niet verreden.

De race is vanaf de jaren tachtig op vele verschillende plaatsen gehouden. In de beginjaren werd er gereden op Brands Hatch, Donington Park en Jerez, maar het vaakst reden de coureurs op de Nürburgring. Vanaf 2008 rijden de coureurs op het nieuwe startencircuit in Valencia.

Eén van de races die tot het eind spannend bleef vond in 1995 op de Nürburgring plaats. David Coulthard mocht met de Williams van poleposition starten, maar hij spinde op een natte baan nog in de opwarmronde. Hij kon toch starten in de reservewagen die oorspronkelijk voor teamgenoot Damon Hill stond afgesteld. Bij de start behield de Schot de leiding voor Michael Schumacher en Hill. Op een opdrogende baan bleek Jean Alesi de snelste man te zijn en hij sloeg dan ook al snel een groot gat.

Schumacher beschikte door een betere afstelling van de bolide in het tweede deel van de race over een nog snellere auto waarna hij hem in begon te halen. De tweede stop in de race voor Alesi betekende het begin van het einde voor Hill, omdat de Fransman voor de Brit op de baan terugkwam en de Williams-coureur zijn voorvleugel op de Ferrari stukreed. Later zou Hill uitvallen na een spin. Schumacher haalde Alesi bij maar moest nog een pitstop maken. De Duitser reed na zijn derde stop veruit de snelste rondetijden en haalde Alesi vlak voor het einde buitenom in om zo de winst te grijpen.

Ook 1999 was een fraaie race met uiteindelijk Johnny Herbert die de eerste overwinning voor Stewart Grand Prix in de Formule 1 pakte. De Europese Grand Prix was Kimi Räikkönen niet gunstig gezind, want in 2003 blies hij terwijl hij in de punten reed zijn motor op, waardoor hij uiteindelijk op twee punten na het kampioenschap miste. Twee jaar later verremde de Fin zich waardoor er een vlakke plaats op zijn rechtervoorband ontstond. Dit zorgde ervoor dat in de laatste ronde zijn voorwielophanging knapte en Fernando Alonso de race kon winnen.

De race in 2008 was de eerste in Valencia en ging niet de boeken in als een spannende wedstrijd. Felipe Massa domineerde met zijn Ferrari en wist de race dan ook te winnen. De Braziliaan had wel geluk dat een incident in de pitstraat waarbij hij voor de deur van Adrian Sutil weggestuurd werd slechts een boete van 10.000 dollar opleverde. Thuisfavoriet Fernando Alonso maakte dit al niet meer mee, want hij werd door Kazuki Nakajima al in de eerste ronde uit de wedstrijd getikt.

Vorig seizoen waren het de Brawn GP's die weer vooraan het veld te vinden waren na enkele lastige races eerder in het seizoen. Toch zouden ze niet van poleposition starten, want McLaren-coureur Lewis Hamilton bleek de snelste in de kwalificatie te zijn voor teamgenoot Heikki Kovalainen en Rubens Barrichello. Toenmalig kampioenschapsleider Jenson Button startte slechts als vijfde.

Na de start veranderden de posities van de eerste drie niet, maar daarachter sloot Kimi Räikkönen aan op plaats vier. Button kende een slechte start en viel terug tot plaats negen. De eersten die stopten waren Hamilton en Sebastian Vettel. Laatstgenoemde kende een pechweekend door in de trainingen een motor te zien ploffen, na zijn pitstop opnieuw binnen te moeten komen voor brandstof en tenslotte in de race uit te vallen met de tweede geplofte motor van het weekend.

Barrichello kon langer doorrijden dan zijn concurrenten en dit leverde de Braziliaan de tweede plaats vlak achter Hamilton op. De Brit hield de Brawn-coureur achter zich, maar verloor in de 37e ronde in de pits veel tijd toen de banden nog in de verwarmingsdekens bleken te zitten en deze er eerst afgehaald moesten worden. Hierdoor kon Barrichello de race eenvoudig winnen voor Hamilton en Räikkönen. Button werd uiteindelijk zevende. Luca Badoer eiste in de wedstrijd een negatieve hoofdrol voor zich op door enkele malen te spinnen, maar de Italiaan zat uiteindelijk op plaats zeventien op één ronde achterstand van de winnaar.

Vrijdag 25 juni 2010
10:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2

Zaterdag 26 juni 2010
11:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie

Zondag 27 juni 2010
14:00 2010 Formula 1 Telefónica Grand Prix of Europe

Nederlandse tijden

Datum Tijd Programma
Za 26 juni 12.55-14.15 uur RTL GP: Formule 1 - Europa - Kwalificatie
Zo 27 juni 13.00-13.55 uur RTL GP: Formule 1 - Europa - Pre-show
Zo 27 juni 13.55-16.10 uur RTL GP: Formule 1 - Europa - Race
Zo 27 juni 20.00-20.30 uur RTL GP: Formule 1 - Europa - Samenvatting

Datum Tijd Programma
Za 26 juni 12.10-14.15 uur BBC1: Formule 1 - Europa - Kwalificatie
Zo 27 juni 13.10-16.00 uur BBC1: Formule 1 - Europa - Race
Zo 27 juni 20.00-20.30 uur BBC3: Formule 1 - Europa - Samenvatting
Nederlandse tijden


Dag Minimum Maximum Neerslagkans Weerbeeld
Vrijdag 19 °C 28 °C 20 % deels bewolkt
Zaterdag 19 °C 29 °C 30 % kans op buien
Zondag 19 °C 27 °C 0 % zonnig

Bron: The Weather Channel