Nederlandse game-markt blijft groeien

Redactie

Uit een economisch marktonderzoek van PriceWaterhouseCoopers blijkt dat de totale markt van de game-industrie in Nederland in 2013 gegroeid zal zijn naar 859 miljoen euro. Dat betekent een groei van acht procent per jaar voor de Nederlandse game-industrie.

De groei van de game-industrie is toe te schrijven aan het succes van console-games, online games en games voor draagbare apparaten. Alleen de markt voor PC-games blijft volgens PwC krimpen. Men rekent op een daling van deze markt van 2,6 procent per jaar.

In het komende jaar zal de groei een beetje stagneren, maar wanneer in 2011 de nieuwe generatie (draagbare) spelcomputers verschijnt, wordt diezelfde groei weer aangewakkerd. Het is reeds bekend dat Nintendo in 2011 met de Nintendo 3DS komt, een draagbare spelcomputer met 3D-mogelijkheden. In 2013 heeft de markt voor console-games een grootte van 421 miljoen bereikt. Dat is bijna de helft van de totale game-markt.

Volgens PwC blijft ook het online gamen populair. In 2008 bedroeg deze markt 190 miljoen, en in 2013 moet dat 307 miljoen euro worden. Binnen Nederland speelden 1,57 miljoen mensen online games in 2008, en dat moeten er in 2013 2,6 miljoen zijn. De grootschalige online game World of Warcraft blijft toonaangevend op dit gebied.

Tenslotte is daar de markt voor de zogenaamde 'wireless games'. Hiermee doelt men op games voor onder andere de iPhone. In 2008 bedroeg deze markt slechts 39 miljoen, en dat moet in 2013 uitgroeien tot een markt van 60 miljoen euro.

Nederlandse game-markt blijft groeien