[NASCAR] Uitslag Toyota/Save Mart 350
Jimmie Johnson heeft op de Infineon Raceway de Toyota/Save Mart 350 op zijn naam geschreven. De recordkampioen profiteerde van een fout van Marcos Ambrose in de slotefase en won zo voor de verrassende Robby Gordon en kampioenschapsleider Kevin Harvick.
Op de eerste Road Course van het seizoen mocht Kasey Kahne van poleposition starten, maar hij moest de eerste stek in de 110 ronden durende race meteen inleveren aan Johnson. Hij raakte in de tweede ronde ook de tweede plaats kwijt aan Kurt Busch. Ook Kevin Harvick, Marcos Ambrose en Juan Montoya reden zich door het veld heen naar voren. Johnson was ondertussen gevlogen en bouwde een ruime voorsprong op de rest van het veld op.
De eerste neutralisatie kwam na elf ronden toen Kyle Busch in de zevende bocht met veel schade kampte en Jamie McMurray een beschadigde motorkap had. Vele coureurs zochten de pits op, waarbij Juan Montoya als snelste weer buiten was en zo enkele plaatsen won. De toppers vooraan waren niet voor nieuwe banden en brandstof geweest, zodat Johnson nog steeds de leiding wist te behouden.
De bolide van de veelvoudig kampioen was goed afgesteld en hij liep dan ook al snel uit op Ambrose die inmiddels de tweede plaats over had genomen. Daarachter was het Montoya die langzaam maar zeker coureurs inhaalde en na 28 ronden op plaats vier lag. Na ruim dertig ronden gingen de coureurs op voor een pitstop. Greg Biffle verloor veel tijd omdat hij te snel de pits in ging en hierdoor een drive-through-penalty kreeg.
De stops gaven de mogelijkheid aan de debuterende Mattias Ekström om de leiding over te nemen. De Zweed mocht zeven ronden aan de leiding rijden voordat Johnson en Ambrose hem inhaalden. Denny Hamlin won de afgelopen races, maar op Sonoma kwam hij er mede door een opengewaaide motorkap niet aan te pas. Hij eindigde de race ver in de achterhoede.
Johnson liep ondertussen uit op de rest van het veld en het was Ambrose die na 52 ronden zijn tweede stop van de dag maakte. Hij viel ver terug, maar kon door zijn nieuwe banden al snel weer opklimmen in het veld. Wel had hij geluk had met een spinnende Dave Blaney die een gele vlag veroorzaakte. Alle toppers gingen naar de pits, maar enkele mindere goden besloten door te rijden, waardoor Boris Said de nieuwe leider was. Bij de herstart reed Ambrose meteen om Said en Tony Stewart heen, waardoor hij voor de eerste maal de leiding pakte.
Na 64 ronden verloor Brad Keselowski de controle over zijn bolide en spinde, waardoor wederom een gele vlag uitgehangen werd. Drie ronden later was er een herstart, maar Said kwam niet goed weg, waarna er een kettingbotsing ontstond. Martin Truex jr. kon direct uitstappen, terwijl ook Montoya, Kurt Busch en Mattias Ekström schade opliepen.
De race werd stilgelegd om de rommel op te ruimen, waarna de rijders na een pauze weer verder konden rijden. Ambrose kende een goede herstart waarbij hij de leiding behield. Johnson pakte plaats twee van Harvick af, terwijl de goed rijdende Clint Bowyer plaatsen verloor door even naar de baan te gaan.
Tussen de 75e en 80e ronde maakten vele rijders hun laatste pitstop waardoor Said wederom de leiding pakte. Pechvogel was Montoya die ver terug viel in het veld en zich in het restant van de race terug moest knokken naar een goede klassering. De Colombiaan had in de 85e ronde last van Joey Logano die van de baan raakte, spinde en weer terug de baan op kwam. Hij reed tegen de auto van Logano aan die daarna tot stilstand kwam.
Bij de herstart moest Said de leiding meteen afstaan aan Ambrose die in een heftig gevecht met Johnson verwikkeld was. Dankzij enkele agressieve inhaalacties was het verrassend Robby Gordon die zich op de derde plaats meldde. Met nog achttien ronden te gaan werd Ekström in de rondte getikt door Keselowski, waardoor hij veel tijd verloor en in zijn eerste race een goede klassering kon vergeten.
Ambrose liep na de herstart uit op Johnson die zijn banden leek te sparen. Keselowski veroorzaakte in de 102e ronde de laatste gele vlag van de dag door olie te verliezen na contact met David Gilliland. In de neutralisatie die volgde zette Ambrose zijn motor af om brandstof te sparen, maar hij verloor posities toen deze niet op tijd startte. Hij reed weer terug naar de leiding, maar werd door de leiding van de NASCAR bestraft voor zijn gedrag en moest de herstart vanaf plaats zeven aanvangen.
Met nog vier ronden te gaan volgde de herstart waarbij Johnson meteen een grote voorsprong nam en eenvoudig als winnaar over de streep kwam. Gordon werd tweede, voor Harvick. Ambrose wist nog wel een plaats te klimmen, maar meer dan een zesde stek zat er niet meer in. Montoya werd ondanks alle problemen tiende, terwijl de onfortuinlijke Ekström als 21e afgevlagd werd.
In het klassement gaat Harvick nog altijd aan de leiding met 2.334 punten. Omdat de directe concurrenten niet goed scoorden klom Johnson op naar plaats twee, op een achterstand van 140 punten. Derde staat Kyle Busch, voor Denny Hamlin en Jeff Gordon die twee plaatsen klom in het klassement.
Uitslag Toyota/Save Mart 350
Pos. | Grid | Coureur | Merk | Punten/Bonus | Ronden | Uitval |
1 | 2 | Jimmie Johnson | Chevrolet | 195/10 | 110 | |
2 | 16 | Robby Gordon | Toyota | 170/0 | 110 | |
3 | 4 | Kevin Harvick | Chevrolet | 165/0 | 110 | |
4 | 1 | Kasey Kahne | Ford | 160/0 | 110 | |
5 | 5 | Jeff Gordon | Chevrolet | 155/0 | 110 | |
6 | 6 | Marcos Ambrose | Toyota | 155/5 | 110 | |
7 | 9 | Greg Biffle | Ford | 146/0 | 110 | |
8 | 17 | Boris Said | Ford | 147/5 | 110 | |
9 | 7 | Tony Stewart | Chevrolet | 143/5 | 110 | |
10 | 14 | Juan Montoya | Chevrolet | 134/0 | 110 | |
11 | 24 | Dale Earnhardt Jr. | Chevrolet | 130/0 | 110 | |
12 | 32 | Jan Magnussen | Chevrolet | 127/0 | 110 | |
13 | 15 | A.J. Allmendinger | Ford | 124/0 | 110 | |
14 | 11 | Mark Martin | Chevrolet | 121/0 | 110 | |
15 | 25 | Jamie McMurray | Chevrolet | 118/0 | 110 | |
16 | 13 | Ryan Newman | Chevrolet | 115/0 | 110 | |
17 | 21 | Elliott Sadler | Ford | 117/5 | 110 | |
18 | 23 | Scott Speed | Toyota | 109/0 | 110 | |
19 | 26 | David Gilliland | Ford | 106/0 | 110 | |
20 | 33 | David Reutimann | Toyota | 103/0 | 110 | |
21 | 38 | Mattias Ekstrom | Toyota | 105/5 | 110 | |
22 | 18 | Paul Menard | Ford | 97/0 | 110 | |
23 | 8 | Bobby Labonte | Chevrolet | 94/0 | 110 | |
24 | 40 | Travis Kvapil | Ford | 91/0 | 110 | |
25 | 42 | David Ragan | Ford | 88/0 | 110 | |
26 | 37 | J.J. Yeley | Dodge | 85/0 | 110 | |
27 | 30 | Jeff Burton | Chevrolet | 82/0 | 110 | |
28 | 41 | Kevin Conway * | Ford | 79/0 | 110 | |
29 | 19 | Carl Edwards | Ford | 76/0 | 110 | |
30 | 34 | Matt Kenseth | Ford | 73/0 | 110 | |
31 | 22 | Clint Bowyer | Chevrolet | 75/5 | 110 | |
32 | 3 | Kurt Busch | Dodge | 67/0 | 110 | |
33 | 20 | Joey Logano | Toyota | 64/0 | 108 | |
34 | 12 | Denny Hamlin | Toyota | 61/0 | 103 | |
DNF | 36 | Brad Keselowski | Dodge | 58/0 | 102 | Accident |
36 | 39 | Sam Hornish Jr. | Dodge | 55/0 | 93 | |
DNF | 43 | Dave Blaney | Toyota | 52/0 | 86 | Rear Gear |
38 | 31 | Regan Smith | Chevrolet | 49/0 | 86 | |
39 | 27 | Kyle Busch | Toyota | 46/0 | 76 | |
DNF | 28 | Joe Nemechek | Toyota | 43/0 | 71 | Clutch |
DNF | 35 | P.J. Jones | Toyota | 40/0 | 68 | Electrical |
DNF | 10 | Martin Truex Jr. | Toyota | 42/5 | 66 | Accident |
DNF | 29 | Max Papis | Toyota | 34/0 | 65 | Accident |
* = rookie;
Bonus: 5 bonuspunten voor het leiden van minimaal 1 ronde;
5 extra bonuspunten voor het leiden van de meeste ronden
Stand na 16 van de 36 races (top 12)
Pos. | Coureur | Punten | Verschil | Races | Poles | Wins | Top5 |
1 | Kevin Harvick | 2334 | Leader | 16 | 0 | 1 | 6 |
2 | Jimmie Johnson | 2194 | -140 | 16 | 0 | 4 | 7 |
3 | Kyle Busch | 2193 | -141 | 16 | 2 | 2 | 5 |
4 | Denny Hamlin | 2183 | -151 | 16 | 0 | 5 | 7 |
5 | Jeff Gordon | 2142 | -192 | 16 | 0 | 0 | 7 |
6 | Kurt Busch | 2118 | -216 | 16 | 2 | 2 | 6 |
7 | Matt Kenseth | 2092 | -242 | 16 | 0 | 0 | 4 |
8 | Jeff Burton | 2027 | -307 | 16 | 0 | 0 | 3 |
9 | Greg Biffle | 2011 | -323 | 16 | 0 | 0 | 2 |
10 | Tony Stewart | 1983 | -351 | 16 | 1 | 0 | 3 |
11 | Mark Martin | 1947 | -387 | 16 | 1 | 0 | 5 |
12 | Carl Edwards | 1932 | -402 | 16 | 0 | 0 | 1 |