Game-industrie moet meer samenwerken

Redactie

Om games creatiever te laten worden, zijn samenwerkingen tussen studio's en met andere industrieën noodzakelijk. Dit zegt Masaya Matsuura, bedenker van Parappa the Rapper (1996), tegenover het magazine Edge. De huidige manier van werken binnen de game-industrie zou te beperkend zijn.

Matsuura, eigenaar van designstudio NanaOn-Sha, is een samenwerking gestart met het in Nederland gevestigde Triangle Studios om de muziekgame War Is Not the Answer (WINtA) te produceren. De iPhone-, en iPad-game wordt straks uitgegeven door One Big Game, waarbij de opbrengsten naar verschillende liefdadigheidsinstellingen zullen gaan.

"Ik geloof echt in creatieve samenwerkingen, en ben dan ook tevreden over onze aanpak voor WINtA," geeft Masaya Matsuura aan. "We willen muzikanten, VJ's en gamers bij dit project betrekken. Logischerwijs ben ik erg benieuwd wat deze creatieve mengelmoes voor dit spel gaat betekenen."

Tijdens het Festival of Games 2010, vorige week in Utrecht, gaf Matsuura aan dat hij hoopt op een frisse wind binnen gamedesign. Volgens het creatieve brein uit Japan wordt er op dit moment te individueel gewerkt en ook niet genoeg risico genomen.

Matsuura gaf als boodschap mee dat de standaarden voor projectmanagement op de schop moeten om op die manier meer ruimte te bieden voor creativiteit. Het is niet bekend wanneer zijn nieuwste creatieve uitspatting 'War Is Not the Answer' in de App Store verschijnt.

'Game-industrie moet meer samenwerken'
'Game-industrie moet meer samenwerken' (Foto: Novum)