Nederlanders geven minste geld uit aan games

Redactie

Uit een onderzoek van het internationale Newzoo Games Market Report blijkt dat Nederlanders in vergelijking met andere Europese landen en de VS het minste geld aan games uit geven. Jaarlijks wordt er in Nederland 590 miljoen euro aan games, microtransacties en online abonnementen gespendeerd.

Van de 590 miljoen euro die Nederlanders per jaar uitgeven aan games komt 69 procent uiteindelijk bij de (online) winkeliers terecht. De overige 31 procent gaat naar digitale distributie in vorm van microtransacties, downloadbare games en online abonnementen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat er in Nederland in vergelijking met andere landen minder geld op de online netwerken van spelcomputers wordt uitgegeven. Het percentage betalende spelers met een 'mobile device' ligt op 12 procent en bij spelcomputers als de Xbox 360, PS3 en Nintendo DS op 63 procent.

"Het is een kwestie van tijd tot deze online businessmodellen verder aanslaan in Nederland," aldus de directeur van Newzoo. "In de VS en het Verenigd Koninkrijk worden bijvoorbeeld op grote schaal credits in de supermarkten verkocht voor online games en virtuele werelden. Zo pakt retail weer omzet terug waar ze het verliezen op nieuwe verpakte games."

Nederlanders geven minste geld uit aan games
Nederlanders geven minste geld uit aan games (Foto: Novum)