Blizzard vindt DRM 'verloren strijd'

Mday

Het ontwikkelen van DRM, en dan specifiek de kopieerbeveiliging van een game, is volgens Blizzard een 'verliezende strijd'. Dit in reactie op de vele ontwikkelaars die sinds kort de 'altijd online' -regel hanteren voor hun games. Het is dan onmogelijk om offline de game te spelen.

Voorop staat Ubisoft met deze DRM. De uitwerking was averechts; gamers hadden weken, zo niet maanden problemen met de authenticatieservers van Assassins Creed 2, Settlers 7 en Silent Hunter 5. Hoewel ze nog zo goed bedoelden, het weerhield krakers er ook niet van deze beveiliging te omzeilen. Blizzards mede-oprichter Frank Pearce heeft dit gezien, en vindt dat er een reden moet zijn om 'online te willen zijn'.

StarCraft 2 zal Blizzards eerstvolgende game worden, en die vereist een eenmalige online activatie en een Battle.net account. Daarna is de speler vrij om offline door te spelen. Pearce vindt dat games de gebruiker moet aansporen om online te zijn, zoals nieuwe features, unlocks en een algemene meerwaarde van het bereikbaar zijn.

Daarnaast zei Pearce dat het ontwikkelen van DRM sowieso een verloren strijd is, omdat de groep die hun game wil en zou kunnen kraken altijd vele malen groter is dan zijn ontwikkelteam. Het was volgens hem beter die mankracht in te zetten om de game goed te maken, in plaats van anti-piraterijtechnologie.

DRM