FIA wil safetycarregels verduidelijken

Peterselieman

Autosportbond FIA wil de regels omtrent de safetycarprocedure aan gaan passen. De reden hiervoor is de inhaalactie van Michael Schumacher op Fernando Alonso in de laatste ronde van de Grand Prix van Monaco waarvoor hij uiteindelijk bestraft werd.

Schumacher kreeg twintig strafseconden en viel hierdoor terug tot plaats twaalf. Mercedes kondigde aan beroep aan te tekenen, maar kwam hier later op terug, omdat de FIA de regels op dit punt aan wil passen. Zo werd gemeld dat de safety car binnen zou komen en werden er groene vlaggen gezwaaid in het Prinsdom, waardoor Schumacher en Mercedes in de veronderstelling waren dat er gewoon ingehaald mocht worden.

"De problemen die aan het licht kwamen in de laatste ronde van de Grand Prix van Monaco, toonden aan dat er onduidelijkheid bestaat over regels aangaande het inhalen achter de safety car," zo luidde een verklaring. "Aanpassing van de regels is nodig, zodat er duidelijkheid bestaat over wat de coureurs moeten doen achter de safety car en ook de signalen naar de coureurs moeten beter."

"Door deze aanpassingen zullen dit soort problemen niet meer voorkomen. De Formula One Commission zal samen met de F1 Sporting Working Group een toevoeging aan de regels aanbrengen bij de volgende vergadering van de World Motor Sport Council op 23 juni."