'Downloader is beste klant entertainmentindustrie'

Marc (MPG)

Uit onderzoek van de universiteit van Amsterdam, TNO en SEO Economisch Onderzoek is gebleken dat personen die veel films en muziek downloaden vaak ook veel geld uitgeven aan deze media. Zij gaan vaker naar concerten of een bioscoop.

Volgens de bij het onderzoek betrokken professor Nico van Eijk reageert de entertainmentindustrie verkeerd op het fenomeen downloaden. "Er komt iets nieuws, zoals downloaden en file sharing, en in plaats van dat te zien als een uitdaging, wordt ertegen gevochten." Van Eijk stelt dat deze reactie averechts werkt. "Want als je achter de downloaders aangaat, ga je achter je beste klanten aan."

De conclusie wordt ondersteund door het onderzoek. Dat stelt namelijk dat downloaders meer betalen voor bijvoorbeeld muziek dan niet-downloaders, omdat zij onder andere vaker concerten bezoeken.

Nivellerend effect

Uit het in het wetenschappelijk tijdschrift Communications and Strategies gepubliceerde onderzoek blijkt bovendien dat een downloadverbod niet leidt tot meer inkomsten voor de entertainmentindustrie. Hoewel een relatief kleine groep van rijke artiesten inkomsten inlevert ten gevolge van filesharing, profiteert een grote groep minder bedeelde artiesten juist van het downloaden van albums.

Door het downloaden raken artiesten bekend bij een breder publiek, waardoor meer mensen naar hun concerten komen. "Downloaden lijkt zo een nivellerend effect te hebben op de inkomens van de artiesten," aldus Van Eijk.

De professor ziet dus niets in een downloadverbod. "Iedereen met een computer downloadt. Dat gaat ook niet meer weg. Het is dus onverstandig om het delen van bestanden te verbieden. Omdat je dan eigenlijk iedereen met een computer criminaliseert. Je kunt het wel doen, maar het is symboolwetgeving die niet te handhaven is. Want P2P, dus het delen van bestanden, gaat dan ondergronds. En dat leidt daar vanzelf tot andere vormen van ongecontroleerd crimineel gedrag."