FOTA overweegt aanbod KERS-leverancier

Peterselieman

De Formula One Teams' Association (FOTA) heeft een aanbod van een onafhankelijke leverancier van het Kinetic Energy Recovery System (KERS) in overweging genomen, zo meldt Autosport. Het doel is om de technologie binnen afzienbare tijd terug te laten keren in de sport.

Met name Ferrari en Renault dringen er op aan om KERS volgend jaar al terug te laten keren in de sport. Williams heeft zich hier inmiddels bij aangesloten. Andere renstallen willen liever wachten tot 2013 wanneer er een nieuwe motor gebruikt zal gaan worden in de Formule 1.

Eén van de problemen bij de herintroductie van KERS zijn de kosten. Vooral de nieuwe teams hikken hier tegenaan omdat ze niet over de middelen beschikken die de gevestigde teams wel hebben. Ferrari en Renault wilden daarom de renstallen tegemoet komen door tegen lage kosten KERS ter beschikking te stellen, maar niet iedereen was daar blij mee.

Een nieuwe oplossing heeft zich inmiddels aangediend, want het Britse bedrijf Flybrid heeft bij de FOTA een voorstel ingediend om tegen lage kosten aan alle teams een systeem te leveren waarbij er gebruik gemaakt wordt van een vliegwiel. Het systeem is ontwikkeld in samenwerking met Honda om in 2009 geïntroduceerd te worden, maar door de terugtrekking van het Japanse bedrijf bleef het gebruik van het systeem alleen beperkt tot het inzetten op de weg. Onder meer Jaguar is een grote klant bij Flybrid.

De technisch directeur van Lotus Mike Gascoyne meldt dat de kleine teams zelfs geen KERS voor 2011 kunnen bouwen, maar dat een commercieel initatief kans van slagen heeft. "Het implementeren van KERS is uiteraard lastig voor ons, maar we denken ook dat het goed is voor de sport. We zijn dan ook van mening dat het meer zin heeft om het in 2013 tegelijkertijd met de nieuwe motor te introduceren. Het aanbod is voor volgend jaar, dus we moeten er naar kijken, maar het moet wel commercieel aantrekkelijk zijn willen we het doen."