[F1] Uitslag Grand Prix van China

Sally (Tessa)

De Grand Prix van China is gewonnen door Jenson Button, die zijn teamgenoot Lewis Hamilton voorbleef. Het was de eerste één-twee voor McLaren in 2010. Nico Rosberg mocht op het laagste treetje plaatsnemen. Button is de nieuwe leider in het kampioenschap met 60 punten. Rosberg volgt met 50 punten. Alonso en Hamilton hebben nu 49 punten.

Het weer in China was redelijk, de kans op regen was niet zo hoog, maar wel aanwezig. Mogelijk dat later in de race de druppels zouden gaan vallen. Sebastian Vettel mocht van pole vertrekken, met opnieuw zijn teamgenoot Mark Webber naast zich. Toen de coureurs aan hun warm-upronde begonnen, vielen er toch wat druppels. Het Hispania Racing Team had bij Karun Chandhok de gehele hydraulica vervangen en de Indiër startte vanuit de pitstraat. Timo Glock kwam niet weg voor de warm-upronde en zijn Virgin Racing-wagen werd naar de pitlane geduwd.

De start was voor Fernando Alonso, die zijn Ferrari voor de beide Red Bulls plaatste, maar mogelijk had de Spanjaard een valse start. Achterin het veld raakten Vitantonio Liuzzi en Kamui Kobayashi elkaar en de beide rijders moesten uitstappen. De safety car kwam op de baan, en Sebastien Buemi  was slachtoffer van de crash. Het nieuws kwam dat Alonso een onderzoek kreeg naar een 'jump start'. Een eventuele straf mag niet tijdens de safety car worden uitgevoerd. Onder de safety car werden veel stops gemaakt, waarbij veel coureurs naar intermediatebanden wisselden vanwege de regen.

De safety car kwam naar binnen in de derde ronde en ondanks de pitstops van de Virgin-coureurs Glock en Lucas di Grassi, konden ook zij de race niet vervolgen na de drie eerdere uitvallers. De herstart was voor Nico Rosberg, die in zijn Mercedes Grand Prix nog geen stop had gemaakt. Jenson Button (McLaren) en Robert Kubica (Renault) volgden de Duitser. De keus van Vettel en Lewis Hamilton om naar intermediates te gaan, bleek geen gelukkige op een te droge baan: hun banden waren helemaal versleten en ze moesten terug naar slicks. Michael Schumacher was de eerste die weer terugging naar slicks. Ondertussen had Alonso een drivethroughpenalty gekregen voor een valse start.

In de volgende ronde kwam Alonso binnen voor zijn straf. Hamilton en Vettel pitten tegelijk en verlieten naast elkaar de pitstraat en het leek erop dat ze elkaar raakten. De BMW Sauber van Pedro de la Rosa kreeg blauwe rook achteruit zijn motor van het merk Ferrari. Even later zou de Spanjaard uitvallen. Vettel plaatste een aanval op de Red Bull van zijn teamgenoot en slaagde erin Webber in te halen. Even daarna was het Hamilton die de Australiër inhaalde. Di Grassi werd door zijn team weer de baan op gestuurd nadat er veel werkzaamheden verricht waren aan de Vigin Racing. De coureur had zeven ronden achterstand. Het zag ernaar uit dat de keuze voor slicks de juiste was, maar toch begon het weer een beetje te regenen in de pitstraat.

Er werd nog meer regen verwacht terwijl Hamilton aan een goede opmars bezig was. Eerst werd Heikki Kovalainen verschalkt, daarna pakte de Brit het voordeel van Vettel die Sutil passeerde, en vervolgens haalde Hamilton beiden tegelijk in. De snelste ronde was dan ook al snel voor Hamilton, die een poging deed om Schumacher in te halen. Dat lukte nog niet want de Mercedes GP-coureur pakte in een langzame bocht zijn vijfde plek direct terug. De Duitser reed op de zachte compound, terwijl de McLaren-rijder op de harde band stond. Twee ronden later lukte het wel en Hamilton verwees Schumacher naar een zesde plaats. Het begon weer te regenen.

Vooraan pakte Button de leiding van Rosberg die een foutje maakte, terwijl verderop in het veld Felipe Massa zijn Ferrari al voorbij Rubens Barrichello was gestoken en Vettel ook voorbij ging aan Schumacher. De Duitser lag meteen onder vuur van de andere Red Bull, die van Webber. Jaime Alguersuari haalde Sutil in de hairpin in, terwijl de meeste coureurs opnieuw banden gingen wisselen. Alguersuari verloor een deel van zijn voorvleugel toen de Spanjaard de pitstraat inreed. In de herhaling was te zien dat de voorvleugel van de Scuderia Toro Rosso al los hing voor er gepit werd. Het nieuws werd bekend dat het incident tussen Hamilton en Vettel in de pitstraat - waarbij de Brit hem ingehaald zou hebben en daarbij over de lijn gegaan zou zijn - na de race werd onderzocht. De safety car kwam opnieuw op de baan, onduidelijk was nog waarom precies.

De coureurs wisselden weer naar de intermediates omdat er toch weer wat regen viel, echter niet meer dan vlak na de start. In de herhaling zag je Alonso bij de ingang van de pitstraat voorbij steken aan teamgenoot Massa, wat deed denken aan de actie die Hamilton eerder uithaalde bij Vettel. Alguersuari raakte de achterkant van een andere wagen, waardoor zijn voorvleugel beschadigd werd. Bij het inrijden van de pitstraat reed de Spanjaard er overheen. Na drie ronden, in de 25e, kwam de safety car weer binnen.

De regen werd meer, de spray op de baan erger toen Hamilton opnieuw aandrong bij Schumacher en de Brit ging er dit keer met minder moeite voorbij. Ook Sutil en Alonso - die zelf onderling aan het strijden waren - gingen de Duitser voorbij. Schumacher was ook een prooi voor Vettel, waardoor de Mercedes-rijder naar een negende plaats werd gezet. Vroeger was Schumacher zo'n goede coureur in de regen, daar lijkt niet veel van over te zijn. In de staart van het veld ging Jarno Trulli naar binnen voor een vierde pitstop, maar een lange eerdere pitstop maakte dat de Italiaan helemaal achteraan hing met zeven ronden achterstand. Lotus Racing-teamgenoot Kovalainen was ondertussen opgeklommen van zeven ronden achterstand naar de veertiende plaats op bijna 42 seconden van de leider, Button.

Hamilton was bezig met flink naar voren rijden en lag derde nadat de McLaren-rijder eerst Vitaly Petrov voor de vierde en Kubica voor de derde plaats inhaalde. Petrov spinde van de baan maar kon zijn weg in de Renault vervolgen. De Rus had wel twee plekken verloren en reed op de zevende plaats. Hamilton was Rosberg zo ver genaderd dat de Brit een aanval plaatste in de hairpin op de Mercedes-coureur, maar de Duitser wist zijn plaats te behouden. Rosberg wist zelfs meerdere pogingen van Hamilton te doen stranden en zo de tweede plaats te behouden. Trulli kwam niet meer de pitbox uit en de Italiaan was de zevende uitvaller van de dag. Schumacher kwam wel uit de pits, opnieuw op intermediatebanden. Ook Hamilton ging weer naar buiten met de halfregenbanden.

De leider in de race moest ook pitten en Button kwam binnen met erg versleten intermediates. De nummer twee van dat moment Rosberg moest ook naar binnen voor zijn tweede stop, en de Duitser kwam achter Hamilton weer de baan op, terwijl Button de leiding behield. Over de boordradio meldde Hamilton dat de regen erger werd. Nico Hülkenberg maakte zijn zesde stop in de race voor Williams en de Duitser bleef op de vijftiende plaats. Petrov leek problemen te hebben zijn Renault op de baan te houden, wat meteen afgestraft werd door Alguersuari die de negende plek overnam. Chandhok had even een momentje waarbij zijn HRT-wagen spinde maar de Indiër kon verder en dook meteen de pits in.

Op versleten banden ging Hamilton wat langzamer dan eerst, maar Button had een comfortabele voorsprong op zijn teamgenoot, en het was niet waarschijnlijk dat Rosberg de Brit in zou halen. Button maakte een fout waardoor hij naast de baan belandde en de McLaren-coureur verloor veel tijd in de 52e ronde. De beide voorwielen blokkeerden, Button kon wel verder. Ook Hamilton kreeg nu problemen om zijn McLaren op de baan te houden en ook hij moest rustiger aandoen om met nog vier ronden te gaan fatsoenlijk over de streep te komen. De intermediates waren zo ver versleten dat wanneer het weer zou gaan regenen, ze niet voldoende grip meer zouden kunnen hebben. Schumacher werd verteld dat hij op Massa moest letten en niet veel later deed de Braziliaan een inhaalpoging bij de Duitser. Echter zonder succes. Petrov was wel succesvol, de Rus haalde Webber die een foutje maakte in voor de zevende plaats.

Button maakte geen fouten meer en de eerste één-twee voor McLaren van 2010 was een feit toen teamgenoot Hamilton achter hem tweede werd. Daarachter was het Rosberg op de derde plaats, gevolgd door Alonso en Kubica, die vijfde werd. Vettel haalde na de overwinning in Maleisië nu de zesde plek, met Petrov op een nette zevende plaats. Webber, Massa en Schumacher haalden de laatste punten binnen. Over de eventuele straf voor Hamilton is nog niets bekend.

Iedereen bedankt voor het volgen, en wees er weer 'live' bij op FOK!sport in Barcelona op 9 mei.

Uitslag Grand Prix van China

Pos. Coureur Team Ronden Tijd/Verschil
1 Jenson Button McLaren-Mercedes 56 -
2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 56 +1.5 secs
3 Nico Rosberg Mercedes GP 56 +9.4 secs
4 Fernando Alonso Ferrari 56 +11.8 secs
5 Robert Kubica Renault 56 +22.2 secs
6 Sebastian Vettel RBR-Renault 56 +33.3 secs
7 Vitaly Petrov Renault 56 +47.6 secs
8 Mark Webber RBR-Renault 56 +52.1 secs
9 Felipe Massa Ferrari 56 +57.7 secs
10 Michael Schumacher Mercedes GP 56 +61.7 secs
11 Adrian Sutil Force India-Mercedes 56 +62.8 secs
12 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 56 +63.6 secs
13 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 56 +71.4 secs
14 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 55 +1 Lap
15 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 55 +1 Lap
16 Bruno Senna HRT-Cosworth 54 +2 Laps
17 Karun Chandhok HRT-Cosworth 52 +4 Laps
Ret Jarno Trulli Lotus-Cosworth 26 +30 Laps
Ret Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 8 +48 Laps
Ret Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 7 +49 Laps
Ret Sebastien Buemi STR-Ferrari 0 +56 Laps
Ret Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 0 +56 Laps
Ret Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 0 +56 Laps
Ret Timo Glock Virgin-Cosworth 0 +56 Laps


Voorlopige stand in het rijderskampioenschap

Pos. Coureur Team Punten
1 Jenson Button McLaren-Mercedes 60
2 Nico Rosberg Mercedes GP 50
3 Fernando Alonso Ferrari 49
4 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 49
5 Sebastian Vettel RBR-Renault 45
6 Felipe Massa Ferrari 41
7 Robert Kubica Renault 40
8 Mark Webber RBR-Renault 28
9 Adrian Sutil Force India-Mercedes 10
10 Michael Schumacher Mercedes GP 10
11 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 8
12 Vitaly Petrov Renault 6
13 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 5
14 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 2
15 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1
16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 0
17 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 0
18 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 0
19 Karun Chandhok HRT-Cosworth 0
20 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 0
21 Bruno Senna HRT-Cosworth 0
22 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 0
23 Timo Glock Virgin-Cosworth 0
24 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 0


Voorlopige stand in het constructeurskampioenschap

Pos. Team Punten
1 McLaren-Mercedes 109
2 Ferrari 90
3 RBR-Renault 73
4 Mercedes GP 60
5 Renault 46
6 Force India-Mercedes 18
7 Williams-Cosworth 6
8 STR-Ferrari 2
9 BMW Sauber-Ferrari 0
10 Lotus-Cosworth 0
11 HRT-Cosworth 0
12 Virgin-Cosworth 0