Voorbeschouwing Grand Prix van China

Peterselieman

Komend weekend staat de Grand Prix van China op het programma. Na de verregende kwalificatie in Maleisië willen de Ferrari's en de McLarens Red Bull Racing ditmaal meer partij geven, zodat Sebastian Vettel en Mark Webber niet zomaar de bovenste podiumplaatsen zullen bezetten. Daarachter wil Mercedes Grand Prix de sprong naar de topteams maken, maar de renstal wordt op haar hielen gezeten door Renault dat concurrentie heeft van Force India. Zal de slagvolgorde veranderd zijn? We weten het komende zondag.

De Grand Prix van China staat sinds 2004 op de Formule 1-kalender. De baan heeft met 1.175 meter het langste rechte stuk in de huidige Formule 1. Aan het einde ervan zit een hairpin, waar het goed inhalen is. Ook het rechte eind bij start/finish biedt inhaalmogelijkheden. De Grand Prix is met 305,066 kilometer op Monaco na de kortste van het jaar.


Bron: FIA.com

Circuitlengte: 5,451 km
Aantal Ronden: 56
Race afstand: 305,066 km
Ronde record: 1:32,238 (Michael Schumacher Ferrari F2004, 2004)

Coureus:

Pos. Naam Team Punten
1 F. Massa Ferrari 39
2 S. Vettel Red Bull 37
3 F. Alonso Ferrari 37
4 J. Button McLaren 35
5 N. Rosberg Mercedes 35
6 L. Hamilton McLaren 31
7 R. Kubica Renault 30
8 M. Webber Red Bull 24
9 A. Sutil Force India 10
10 M. Schumacher Mercedes 9
11 V. Liuzzi Force India 8
12 R. Barrichello Williams 5
13 J. Alguersuari Toro Rosso 2
14 N. Hülkenberg Williams 1
15 K. Kobayashi BMW Sauber 0
16 S. Buemi Toro Rosso 0
17 V. Petrov Renault 0
18 P. de la Rosa BMW Sauber 0
19 H. Kovalainen Lotus Racing 0
20 K. Chandhok HRT 0
21 T. Glock Virgin Racing 0
22 J. Trulli Lotus Racing 0
23 L. Di Grassi Virgin Racing 0
24 B. Senna HRT 0


Constructeurs:

Pos. Team Punten
1 Ferrari 76
2 McLaren 66
3 Red Bull 61
4 Mercedes 44
5 Renault 30
6 Force India 18
7 Williams 6
8 Toro Rosso 2
9 BMW Sauber 0
10 Lotus Racing 0
11 HRT 0
12 Virgin Racing 0


In 2004 stond de Grand Prix van China voor het eerst op het programma en het was verrassend dat zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher moeite had met het circuit. Omdat hij in de kwalificatie spinde moest de Duitser vanuit de pits starten, maar door problemen kwam hij niet verder dan plaats twaalf op een ronde van racewinnaar en Ferrari-teamgenoot Rubens Barrichello. Jenson Button en Kimi Räikkönen completeerden het podium.

Een jaar later verging het Schumi niet veel beter. De Duitser reed zijn Ferrari voorafgaand aan de race rustig naar de grid, maar werd geraakt door Christijan Albers die op volle snelheid de Duitser zijdelings toucheerde. Beide coureurs moesten in hun reservebolide vanuit de pitstraat starten. Zowel Schumacher als Albers zagen door verschillende oorzaken uiteindelijk de finishvlag niet. Fernando Alonso domineerde de race en wist te winnen voor Kimi Räikkönen en Ralf Schumacher.

In 2006 was het dan eindelijk wel raak voor Schumacher. Hij moest vanaf plaats zes starten, maar kon dankzij enkele fraaie inhaalacties op een opdrogende baan uiteindelijk de leiding van beide Renaults overnemen. Het is zijn laatste overwinning in de Formule 1 tot nu toe.

Dat de baan garant staat voor actie bleek wel toen Lewis Hamilton in 2007 in leidende positie uitviel terwijl hij onderweg naar de pits was voor nieuwe banden. De Brit nam te veel risico en kwam vast in het grind te staan vlak voor de vochtige pitingang. Deze fout kostte hem uiteindelijk de wereldtitel in zijn debuutjaar.

Vorig jaar vond de Grand Prix van China voor het eerst in het voorjaar plaats. Sebastian Vettel wist de poleposition te pakken voor Fernando Alonso en Mark Webber. De race zelf begon achter de safety car, omdat het veel geregend had. Het veld werden pas na acht ronden vrijgegeven. Vettel en Webber gingen er in hun Red Bulls snel vandoor met daarachter Jenson Button die Rubens Barrichello ingehaald had. Alonso maakte al achter de safety car een stop en viel zo ver terug.

Button kon de leiding van de Red Bulls overnemen nadat deze een stop hadden gemaakt na veertien ronden. De Brit had er weinig plezier van, want enkele ronden later moest de safety car weer de baan op nadat Robert Kubica Jarno Trulli van achteren had aangetikt, waardoor veel brokstukken op de baan kwamen. Voor Felipe Massa betekende dit het einde van de race, omdat hij door een elektrisch probleem tot stilstand kwam midden op het lange rechte stuk.

Vooraan namen de Red Bulls de regie over en gaven de racewinst niet meer uit handen. Button werd achter Vettel en Webber derde, voor Barrichello, Heikki Kovalainen, Lewis Hamilton, Timo Glock en Sébastien Buemi. Adrian Sutil maakte vijf ronden voor het einde een heftige crash mee, waarbij hij zijn Force India afschreef. Nick Heidfeld moest uitwijken en verloor hierdoor zoveel tijd dat hij een puntenfinish in rook op zag gaan.

Vrijdag 16 april 2010

04:00 - 05:30 vrije training 1
08:00 - 09:30 vrije training 2

Zaterdag 17 april 2010

05:00 - 06:00 vrije training 3
08:00 - 09:00 kwalificatie

Zondag 18 april 2010

09:00 2010 Formula 1 Chinese Grand Prix

Nederlandse tijden

Datum Tijd Programma
Za 17 april 07.55-09.15 uur RTL GP: Formule 1 - China - Kwalificatie
Zo 18 april 08.00-08.55 uur RTL GP: Formule 1 - China - Pre-show
Zo 18 april 08.55-11.00 uur RTL GP: Formule 1 - China - Race
Zo 18 april 18.00-19.00 uur RTL GP: Formule 1 - China - Samenvatting

Datum Tijd Programma
Za 17 april 07.00-09.30 uur BBC1: Formule 1 - China - Kwalificatie
Zo 18 april 08.00-11.10 uur BBC1: Formule 1 - China - Race
Zo 18 april 20.00-21.00 uur BBC3: Formule 1 - China - Samenvatting
Nederlandse tijden

Dag Minimum Maximum Neerslagkans Weerbeeld
Vrijdag 9 °C 13 °C 0 % zonnig
Zaterdag 10 °C 16 °C 10 % zonnig
Zondag 13 °C 18 °C 60 % buien
Bron: The Weather Channel