Hideo Kojima verdedigt sluikreclame in Metal Gear Solid: Peace Walker

Mitch (Mitch.de.Man)

Voor de mensen die het nog niet weten, Metal Gear Solid: Peace Walker zit vol sluikreclame. Bij sluikreclame moet je denken aan de marketingtechniek waarbij bijvoorbeeld in een televisieserie duidelijk bier van een bepaald merk wordt gedronken. Je ziet dan vaak dat het etiket ‘toevallig’ altijd richting de kijker is gericht. In Peace Walker zit onder andere sluikreclame voor Doritos, Pepsi, Mountain Dew en AXE.

Nu zullen de meeste dit in verband stellen met een koffer vol met geld voor Hideo Kojima, maar hijzelf had het volgende te zeggen via Twitter: "Regarding the collaborations, I have one reason for doing them. It's because I want to surprise the players. If the surprise and freshness were lost, I would stop the collaborations. It's different from Hollywood-style merchandizing." Het gaat hem dus niet om het geld, maar de verrassingen die hij de gamer kan bieden.

Het is aan jezelf om te bepalen wat je hiervan vindt, maar realiseer je dat Metal Gear Solid 4 ook al vol zat met sluikreclame in de vorm van de iPod, Triumph en de Japanse energie drank Regain. Heb je daar geen last van gehad dan zul je waarschijnlijk ook geen problemen hebben met de sluikreclame in Peace Walker.