'Ontwikkelaars kunnen kosten niet inschatten'

Redactie

Mark Betteridge, leidinggevend ontwikkelaar bij gamestudio Rare, is van mening dat bedrijven moeten leren om de kosten van een project beter in te schatten. Dit zegt hij in een interview met de website Develop Online.

"Vaak wanneer studio's in de financiële problemen komen, komt dat voort uit een onderschatting van de budgetten. Ik denk nog steeds dat de industrie een naïeve benadering heeft bij het inschatten van budgetten ten opzichte van andere industrieën"

Betteridge meent dat het belangrijk is dat ontwikkelaars en uitgevers beter gaan plannen. Zo moet er een duidelijk onderscheid zijn tussen de ontwikkeling van een prototype en de ontwikkeling van de daadwerkelijke game. Daarnaast moet het onderzoek dat wordt gestopt in een game ook de moeite en de investering waard zijn.

"Wanneer een ontwikkelaar een groot team heeft, moet een game zo snel mogelijk in productie. Vaak gebeurt dit al voordat het spelconcept zich bewezen heeft"

Daarom zouden ontwikkelaars en uitgevers betere managementvaardigheden moeten ontwikkelen.

'Ontwikkelaars kunnen kosten niet inschatten'
'Ontwikkelaars kunnen kosten niet inschatten' (Foto: Novum)