Eurlings wil 'zwarte doos' in auto verplichten

Anke (kwiwi)

Demissionair minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings heeft vandaag aangegeven dat hij wel wat voelt voor een 'zwarte doos' in moderne auto's. Deze doos zou bij moeten houden hoe hard een auto rijdt. Mocht er een ongeluk plaatsvinden, dan kan de politie deze zwarte doos uitlezen en hier mede de schuldvraag mee beantwoorden. Dit schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer.

De zwarte doos heeft officieel een Event Data Recorder (EDR). In de brief schrijft Eurlings: "Hoewel het directe effect van de EDR op de verkeersveiligheid beperkt is, sta ik, vanwege het belang van betere waarheidsvinding, in beginsel positief tegenover het verplichten van een EDR."

Het verplicht installeren van zo'n doos in elke auto kan volgens de minister alleen op Europees niveau geregeld worden. "Het is niet mogelijk dit via nationale wetgeving te realiseren vanwege de harmonisatie van de wetgeving in Europa voor de interne markt. Er zit wel beweging in. Hoewel er geen verplichting of standaard is, hebben veel moderne auto's al een airbagmodule die ook een EDR-functie heeft."

De brief van de minister is deels een reactie op een ongeluk dat afgelopen kerst in Rotterdam plaatsvond. De man die toen vier mensen doodreed, reed in een Dodge. Deze Amerikaanse auto had standaard een EDR ingebouwd. Uit de gegevens van de EDR bleek dat de bestuurder 147 kilometer per uur reed, waar 30 was toegestaan. Het Rotterdamse politiekorps heeft als eerste korps in Nederland apparatuur aangeschaft waarmee de EDR's uit te lezen zijn.

Over de ervaringen in Rotterdam zegt Eurlings: "Ik volg de ontwikkelingen nauwgezet en zal in Europa informeren naar mogelijke volgende stappen." De minister waarschuwt echter dat een EDR geen wondermiddel is voor de verkeersveiligheid. "EDR kan een middel zijn om de verkeersveiligheid te bevorderen, zij het beperkt. Voor een blijvende positieve gedragsverandering is het vooral belangrijk dat een bestuurder voortdurend feedback krijgt en niet alleen na een ongeval."

Naast de voordelen voor een justitieel onderzoek, worden er ook vraagtekens gezet bij dit soort systemen. Vooral de privacy van de automobilist is een punt van aandacht.