Telegraaf Media Groep ziet omzet sterk dalen

Redactie

De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft de omzet door de recessie vorig jaar fors terug zien lopen. Door kostenbesparingen bleven de resultaten echter redelijk op peil, zo maakte de uitgever van onder meer dagblad De Telegraaf, roddelblad Privé en website Geenstijl vandaag bekend.

De omzet van TMG nam vorig jaar met 69,1 miljoen euro af, tot 611 miljoen euro. Advertenties brachten daarbij 54,4 miljoen euro minder op. Het bedrijfsresultaat (genormaliseerd ebita) daalde met 12,4 miljoen euro tot 49,6 miljoen euro. Het bedrijf hield vorig jaar een veel hoger dan verwachte nettowinst van 69,3 miljoen euro over. Analisten rekenden op een overschot van 6,2 miljoen euro.

De hoge winst komt voor een groot deel door een opwaardering van het belang dat TMG heeft in het Duitse televisiebedrijf ProSiebenSat1. Vorig jaar zorgde een forse afschrijving op dat belang nog voor een nettoverlies van 360,8 miljoen euro.