Facebook claimt de gamerevolutie

Kevin (KoosyNL)

Gareth Davis, platform manager bij Facebook, is van mening dat het sociale netwerk bezig is een gamerevolutie te ontketenen. Dit schrijft de website Develop Online naar aanleiding van Davis' presentatie op de Game Developers Conference (GDC), die dinsdag plaatsvond.

"We hebben een groot publiek", stelt Davis. "We zijn voorbij de hardcore consument gegroeid en hebben nu gamende mensen binnen elke demografie. [...] Facebook-games veranderen de manier waarop games worden ontwikkeld, ontworpen, en gedistribueerd."

De website Gamasutra weet te melden dat er dagelijks 32 miljoen gamers zijn die het spel FarmVille spelen op Facebook. En in totaal zijn er dagelijks meer dan 200 miljoen mensen die inloggen op hun Facebook-pagina. "Zij blijven gemiddeld 55 minuten online", zegt Gareth Davis.

Toch is Davis van mening dat zijn bedrijf er nog lang niet is. De mensen achter Facebook zijn op zoek naar de ultieme killer app, een softwareprogramma dat iedereen wil spelen en dat voor mensen een reden is om lid te worden van Facebook.

"De Mario van Facebook ligt nog ergens op ons te wachten, en het is niet raar te denken dat iemand hier op de GDC het spel ontwerpt. Wellicht is het jouw game, en dat is een spannende gedachte. Wij denken dat deze 'killer app' alles zal veranderen, en we kunnen niet wachten haar te spelen", zegt Gareth Davis tegen zijn publiek in zijn speech tijdens de Game Developers Conference.

Om de komst van deze killer app kracht bij te zetten, is Facebook continu bezig zichzelf te ontwikkelen. Later dit jaar zullen Facebook Credits geïntroduceerd worden. Consumenten kunnen in-game spullen kopen met deze credits. Ondertussen wil de website een unieke ervaring bieden op verschillende platformen. Zo zal Facebook binnenkort geïntegreerd worden in games op de Playstation 3.

Facebook claimt de gamerevolutie
Facebook claimt de gamerevolutie (Foto: Novum)