Force India blikt vooruit op Bahrein

Marjo (Muck)

2010 is alweer het derde jaar dat het Force India F1 Team meedoet aan het FIA Formule 1-wereldkampioenschap. Na een positief resultaat in 2009, hoopt het team deze trend voort te gaan zetten in komend seizoen. Ze willen graag laten zien dat ze sterk, competitief en uitdagend zijn en dat zijn zoveel mogelijk voor de punten en de podiumplaatsen gaan strijden.

Consistentie is het sleutelwoord van dit jaar: Adrian Sutil en Tonio Liuzzi zijn gevestigde coureurs en het technische team is het team dat verantwoordelijk was voor de verbeterde wagen van vorig jaar. Paul di Resta versterkt de line-up va coureurs als test- en reserverijder. De Schot zal dit jaar mee gaan doen aan enkele vrije trainingsronden. In Bahrein zal hij dit echter niet doen, omdat Sutil en Liuzzi de relatief nieuwe baan nog goed moeten verkenen. In de winter heeft het team niet stilgezeten: met 12 testdagen en meer dan 4.000 km op de teller kijkt het team uit naar de start van het seizoen met de Grand Prix van Bahrein.

Interview met het team

Dr Vijay Mallya, teambaas
Wat zijn uw gedachten over dit, misschien wel cruciale, seizoen voor Force India?

We zijn in 2009 heel hoog geëindigd. Onze allereerste punten, een podiumplaats en we zijn een plaats gestegen in het constructeurkampioenschap. Dat is op zich al reden genoeg om de lat dit seizoen nog hoger te leggen en dat zijn we ook zeker van plan. Punten en podiumplaatsen in elke race zijn ons doel en we weten dat het mogelijk is om dit te behalen. Ik heb veel vertrouwen in de rijders en de technische staf. Ik denk dat we aardig in ons ritme zitten op dit moment.

Hebben de resultaten van deze winter uw enthousiasme aangewakkerd?
Ik ben erg geënthousiasmeerd door de totale performance, zowel op de baan als in de fabriek. De testresultaten zijn veelbelovend, maar het is erg moeilijk om in te schatten waar we staan tot we in Bahrein zijn. de initiële rapporten van de coureurs zijn veelbelovend en zijn 3 tot 4 tienden sneller dan voorheen. Ik merk dat ze tevreden en zelfverzekerd in de auto zitten en dat ze zeker zullen gaan aanvallen.

Wat is het grootste verschil voor Force India dit jaar?
Vorig jaar hebben we ons in het begin van het seizoen gericht op het structureel verbeteren van de wagen. In het tweede deel an het seizoen waren we erg succesvol, op sommige momenten hadden we zelfs een potentiële overwinning in handen. Met dat in gedachten zijn we deze winter aan het ontwikkelen geslagen en hebben de auto op deze basis proberen te verbeteren. Stabiliteit is cruciaal en we hebben ons 100% gericht op het verbeteren van de sterke punten en het versterken van de zwakkere. Ik denk dat Mark (Smith. red.) en zijn team een geweldige prestatie hebben neergezet.

Interview met de coureurs

Adrian Sutil (Auto 14, VJM03/03)
Adrian, je bent klaar met het wintertestprogramma voor de VJM03, hoe is het gegaan?
Na 12 dagen testen ziet het er goed en veelbelovend uit. De veranderingen die we in de winter hebben doorgevoerd hebben een positief effect gehad. Het testen ging goed en ondanks de vele regen die we hebben gehad, waren de laatste twee dagen in Barcelona goed. We hebben lange runs gereden en veel werk verricht aan de banden, dus we zijn goed voorbereid. We hebben er het volste vertrouwen in dat de wagen goed genoeg is om in de top tien te komen in Bahrein.

Als je kijkt naar de testresultaten, wat kun je dan zeggen over de competitie?
Je kunt wel wat zeggen, maar je hebt nooit 100% zekerheid, omdat je niet weet wat de andere teams doen binnen hun programma's. Dat gezegd hebbende, kun je zien dat sommige grote teams, zoals McLaren en Ferrari, er erg sterk uitzien. Zowel op de lange stukken als in de kwalificaties zijn ze altijd bovenaan de uitslagenlijsten te vinden. Ik verwacht dat ze beiden aan de top zullen staan in het raceweekend, maar wij staan er niet ver vandaan en dat is een goed teken.

Een nieuwe toevoeging aan het team is je nieuwe teamgenoot, Paul di Resta. Heb je al eerder tegen hem gereden?
Ja, dat was lang geleden, maar in de F3 in 2005 raceten wij tegen elkaar. Ik vind hem een hele goede coureur en het is geweldig om hem aan boord van het team te hebben, zodat hij ons kan helpen de wagen verder door te ontwikkelen. Hij zal een aantal sessies op vrijdag gaan doen, om zo wat ervaring op te doen. Het is een goede kans voor ons allemaal.

Vooruitblikkend op Bahrein, wat zou voor jou een goed resultaat zijn?
Hopelijk in de top tien, ik denk dat dat wel mogelijk zou moeten zijn. Ik hoop dat we een paar punten kunnen scoren. Voor de rest is het erg moeilijk om te kunnen zeggen wat er zal gaan gebeuren, maar ik ben tevreden met elke positie binnen de top tien, dat is mijn doel voorlopig.

Tonio Liuzzi (auto 15, VJM03/01)
Je hebt behoorlijk wat kilometers gemaakt in het voorseizoen, hoe ging dat?

Ik heb vijf en halve dag in de wagen doorgebracht en ik heb in deze tijd een heleboel over de auto geleerd. We hebben verschillende zaken getest om de wagen in optimale conditie te krijgen en zo'n beetje alle geteste onderdelen hadden een positief effect. De auto reageert heel goed op veranderingen, het lijkt eindelijk de goede kant op te gaan. Het weer zat erg tegen, maar gelukkig liet de wagen zien dat hij ontzettend betrouwbaar is, dus ik denk dat we goed voorbereid zijn op Bahrein en de rest van het seizoen.

Hoe vindt je deze wagen vergeleken met de andere wagens waarin je gereden hebt in je carrière?
In mijn vijf jaar in de F1 is dit zeker de beste wagen waarin ik gereden heb. Hij is het meest gebalanceerd en dat geeft mij zelfvertrouwen. Natuurlijk kun je nooit precies weten waar je staat in vergelijking tot de anderen, maar we kunnen met een optimistisch en positief gevoel naar Bahrein toe.

Bahrein heeft een nieuwe lay-out, heb je de kans gehad om hiernaar te kijken?
Ik heb gekeken op Google earth en op de simulator. Ik vind dat ze het circuit een stuk langer en langzamer hebben gemaakt. Ik ben geen fan van dit soort banen, aangezien ik van snelle bochten en circuits houd. Ik denk niet dat er veel inhaalmogelijkheden zijn, gezien de smalle stukken op de baan. Maar de baan is voor iedereen hetzelfde, dus we moeten we maar aan wennen. We zullen het zien als we donderdag over de baan gaan lopen.

Wat is je doel voor deze race?
Deze race wil ik laten zien dat het werk in de winter de moeite waard is. Punten en zo hoog mogelijk in de top tien eindigen zijn onze doelen voor de toekomst. Als ik realistisch ben, denk ik dat een paar punten halen mogelijk zou moeten zijn. Hopelijk gaat alles net zo goed als bij het testen en is de wagen betrouwbaar tijdens de eerste race.

Paul di Resta, test- en reserverijder
Paul, je moet behoorlijk in een stroomversnelling terecht zijn gekomen sinds je in februari gepresenteerd werd als test-en reserverijder. Wat heb je sinds die tijd gedaan?

Ik heb het inderdaad druk gehad! Ik ben in Spanje geweest tijdens alle F1-tests en het is behoorlijk hectisch geweest, met drie tests in drie weken. Ik heb ook wat tijd doorgebracht in de fabriek om het team en de technici wat beter te leren kennen. Ik heb tweeënhalve dag met de wagen gereden terwijl het regende, wat verre van ideaal was, maar ik weet nu tenminste wat ik kan verwachten als het gaat regenen en wanneer ik de banden moet laten verwisselen. Hopelijk heb ik hier wat aan in mijn verdere carrière. Het is fijn om feeling met de auto te krijgen terwijl het seizoen begint. Ik leer de sterke punten van de wagen kennen en leer om te gaan met de zwakkere. Alle ervaring die ik nu op kan doen, is erg waardevol.

Je hebt ook DTM-wagens getest, hoe ging dat? Heeft het je een voorproefje gegeven op je overstap van DTM naar F1?
F1 en DTM zijn twee hele verschillende dingen, maar tot nu toe ben ik overgestapt van F1 naar DTM en toen weer terug. De laatste keer heb ik niet eens echt doorgehad wat er gebeurde, dus ik heb al geleerd hoe ik daarmee om moet gaan. Beide auto's hebben een andere aanpak nodig, maar ik denk dat ik er meer ervaren in word en er minder bij na zal hoeven denken.

Hoe voel je je, met Bahrein voor de deur?
Ik heb er zeker zin in! Het is ontzettend opwindend om er te zijn als onderdeel van een Formule 1-team. Ondanks dat ik niet zal rijden tijdens de vrije testronden, is Bahrein een geweldig circuit. Ik heb er eerder gereden in de F3 en ik kan niet wachten tot ik in het vliegtuig mag stappen voor het eerste weekend. Ik ben realistisch en weet dat er behoorlijk wat uitdagingen voor ons liggen en pas in Bahrein zullen we weten hoe de auto het in het veld zal doen, maar iedereen is erg opgewonden. Ik kan niet wachten tot het zover is!