Geheugen "upgrade" voor de PS3

Yngwie

Een tijdje terug merkte PlayStation University al dat de hoeveelheid geheugen dat de PlayStation 3 nodig heeft voor het eigen OS drastisch verlaagd leek. Waar het besturingssysteem voorheen zo'n 120MB nodig had verspreid over het interne XDR- en DDR-geheugen was dit later gedaald tot 96MB (64MB XDR en 32MB DDR). Tegenwoordig lijkt dat zelfs verminderd te zijn ongeveer 50MB (43MB XDR en 7MB DDR). Dit houdt dus onder meer in dat ontwikkelaars tegenwoordig een stuk meer van de hardware tot hun beschikking hebben dan voorheen.

Patrick Seybold, SCEA's Director of Corporate Communications, heeft dit intussen ook volmondig bevestigd. Sinds de launch van de PlayStation 3 is Sony hard bezig om zoveel mogelijk van de console tot beschikking te stellen van ontwikkelaars zodat zij zo vrij mogelijk zijn om hun creativiteit te kunnen gebruiken. Sony had voor en tijdens de launch een hoop opties in gedachten die ze misschien in de toekomst zouden gaan gebruiken en waarvoor geheugen gereserveerd was. Intussen zijn veel plannen gewijzigd en verbeterd waardoor dit soort ontwikkelingen mogelijk zijn.

Hoewel een toename van 70MB beschikbaar geheugen voor ontwikkelaars niet direct betekent dat hun games drastisch zullen veranderen, kunnen ze hier wel gretig gebruik van maken om een game er grafisch beter uit te laten zien door de mogelijk om makkelijker met hogere resoluties te werken of met betere belichting.

XDR