'Zwendel met bier in Amsterdamse horeca'

Redactie

In de Amsterdamse horeca wordt op grote schaal met bier gerommeld. Bier van onbekende merken wordt verkocht uit de taps van Heineken en andere gevestigde brouwers. Hiermee besparen horecaondernemers tot 50 euro op de inkoopprijs per fust. Dat schrijft Het Parool vandaag.

Heineken betrapt jaarlijks zo'n vijftig uitbaters, maar weet niet hoe groot de werkelijke omvang van het probleem is. Ingewijden in de drankenhandel denken dat zestig procent van de gevestigde horeca zich schuldig maakt aan bedrog, schrijft de krant. Een drankhandelaar zegt tegen de krant dat de kans op een echt biertje van Heineken op het Leidseplein vijftig procent is.

De onbekende bieren heten in de groothandel Moos, JWG, Horecabier of Olm en kosten zo'n 70 euro per fust van vijftig liter. Het bier komt van brouwerijen met overcapaciteit in Duitsland, België en Nederland en wordt dan in een ander land aangeboden.

'Zwendel met bier in Amsterdamse horeca'