Onderzoek naar Eurostar gepresenteerd

Redactie

Eurostar moet elektronische apparatuur in zijn treinen beter beschermen tegen smeltende sneeuw en zijn communicatiesystemen verbeteren. Dat is de conclusie van een vandaag gepresenteerd onafhankelijk onderzoek naar het debacle in december vorig jaar waarbij vijf treinen met duizenden reizigers aan boord urenlang vastzaten in de Kanaaltunnel.

Volgens de onderzoekers lieten ondeugdelijke filters vocht door waardoor kortsluiting ontstond. "Het lijdt geen twijfel dat deze incidenten konden gebeuren doordat een grote hoeveelheid fijne sneeuw door het ventilatiesysteem de locomotieven werd binnen gezogen tot aan de elektronische controlekamers", aldus het rapport.

Op 18 en 19 december vielen treinen van Eurostar stil in de Kanaaltunnel. Tweeduizend reizigers zaten tot wel zestien uur vast.

De onderzoekers concludeerden dat Eurostar onvoldoende voorbereid was op de winterse omstandigheden en dat standaard onderhoudsprocedures ontoereikend waren, hoewel het bedrijf in 1996 al vergelijkbare problemen kende.

Ook de communicatie tussen Eurotunnel en Eurostar, twee verschillende bedrijven, moet in de toekomst beter. Verder moet Eurostar zijn passagiers beter informeren en de communicatie verbeteren tussen treinen in de tunnel, controleurs en nooddiensten.