Concept art eerste Zelda en oude herinneringen ophalen met Zelda-team

Kevin (Tappy78)

In de laatste "Iwata vraagt" (Satoru Iwata, de president van Nintendo) zijn een hoop grappige weetjes en zelfs oude concept art van het eerste Zelda-spel aan het licht gebracht. Hieronder de concept art uit 1985 van het eerste Zelda avontuur op de NES:

Zelda concept art 1

Zelda concept art 2

Zelda concept art 3

Takashi Tezuka (de regisseur van o.a. Super Mario World) onthulde in een onderlinge discussie met Satoru Iwata en andere bekende Nintendo-mensen, dat hij het Game Boy-spel Legend of Zelda: Link's Awakening had gebaseerd op de toen zeer populaire tv-serie Twin Peaks. Deze serie speelde zich af in een klein stadje met een klein aantal karakters en zoiets wilde Tezuka ook doen met Link's Awakening. Terwijl het spel dus kleinschalig in opzet was, wilde hij toch een diep en onderscheidend spel maken. Daarom ook dat het verhaal zich afspeelde op een afgezonderd eiland, met maar een aantal karakters en een wat zweverig "droom"-thema.

Heel apart is dat Link's Awakening eigenlijk maar een zijprojectje was van Tezuka , wat hij en een paar andere mensen van Nintendo erbij deden na het werk. Dit was omdat zij nog zo gedreven waren en nog zoveel ideeën over hadden nadat zij het Super Nintendo-spel A Link To The Past afgerond hadden, dat zij zich geneigd voelde om in hun vrije tijd eens uit te proberen wat ze voor elkaar konden krijgen met een Zelda-spel op de Game Boy, meer als een soort experiment. Eigenlijk pas later in de ontwikkeling werd het idee voor een uniek Zelda-spel een realiteit. In eerste instantie wilden zij het spel A Link To The Past direct overzetten naar de Game Boy.

Eiji Aonuma, de man achter de recente Zelda-spellen, geeft ook toe in diezelfde discussie dat Link's Awakening een grote invloed heeft gehad op de latere Zelda-spelen, onder andere omdat dit het eerste Zelda-spel was waarbij constant het verhaal als rode draad door het spel liep. Hij zegt ook dat Ocarina of Time waarschijnlijk een heel ander spel had geworden als Link's Awakening er niet was geweest.

In de discussies over de concept art van de eerste NES-Zelda kwam onder andere naar voren dat er eigelijk bij toeval een tweede avontuur was toegevoegd aan het spel. Dit kwam doordat Tezuka een fout had gemaakt tijdens het overzetten van de speldata. Door deze fout bleef er nog zeker de helft aan ruimte voor data over naast het spel zelf. Hierdoor kwamen zij met het idee om er een tweede, moeilijker avontuur aan toe te voegen. Echte Zelda-fans zullen waarschijnlijk nog weten dat je dit kon spelen nadat je het spel had uitgespeeld.

Klik hieronder op de bron om eventueel de hele discussie na te lezen.