[DSC] Plannen BRL-V6 in detail uitgelegd

Jorn (existenz)

Met de jaarwisseling komen vernieuwingen, zo ook bij de Benelux Racing League. Het belangrijkste nieuws is dat de BRL zich aansluit bij de Dutch Supercar Challenge. Binnen de DSC gaat de BRL rijden in de Supersport I-divisie. Deze autosport klasse is opgericht in 2001 en rijdt sinds die tijd op diverse circuits in Europa. De klasse onderscheidt zich ten opzicht van andere klassen door de gewicht/pk verhouding. De eerste race start op het F1 circuit van de Nurburgring tijdens een evenementt van het International GT Open.

De BRL zal in 2010 een eigen kampioenschap met een eigen puntentelling behouden. Op dit moment staan er tien auto’s ingeschreven, maar dit kan naar gelang interesse altijd verhoogd worden. De auto’s kunnen worden gereden door één of twee coureurs.

Alle auto’s worden voorzien van dezelfde aanpassingen zodat het nog steeds als cup-auto gezien kan worden en de competitie gelijk blijft. De auto’s moeten daarbij wel voldoen aan het technisch reglement van de Dutch Supercar Challenge. Concreet betekent dit voor de BRL V6 de volgende technische wijzigingen.

Wielophanging
• De gehele voorwielophanging wordt veranderd, denk hierbij aan de fuseestukken, draagarmen en wiellagers met stabilisators;
• De remklauwen worden vernieuwd van 4 naar 6 zuigers;
• De gehele achterwielophanging wordt hetzelfde gewijzigd als de voorwielophanging.

Banden
• De wielen worden van 15 naar 18 inch aluminium wielen gewijzigd. Hierdoor zal geen gebruik meer worden gemaakt van de dikke hoosierband maar een raceband van 18 inch.

Differentieel
• De aandrijfassen worden verzwaard;
• Het differentieel wordt voorzien van extra koeling door een elektrische pomp met koeler en airducs;
• De olie in het differentieel wordt van 1,5 liter naar 2 liter verhoogd.

Benzinetank
• De benzinetank wordt vergroot naar 85 liter.

Motorvermogen
• Montronic zal het motorvermogen aanpassen door een ander motormanagement toe te passen, lichtere zuigers en drijfstangen te plaatsen en daarnaast wordt de cilinderkop ook getuned. Hierdoor kan het toerental worden verhoogd en zal de motor ongeveer 40 pk meer krijgen.

De voorlopige racekalender voor de BRL-V6 ziet er op dit moment als volgt uit:
1-2-3 mei Nurburgring International GT Open
14-15-16 mei Assen Superleague Formula
25-26-27 juni Spa Franchorchamps Spa Euroraces
16-17-18 juli Zolder Zolder Superleague
6-7-8 augustus Assen Rizla Racing Days
10-11 september Zolder Truck Grand Prix
22-23-24 oktober Assen Finalerace

De kalender bevat zeven race evenementen die vast staan. Hier zal een achtste evenement aan toegevoegd worden. In totaal worden er 16 races gereden, twee races per evenement. Waarschijnlijk zal het achtste evenement begin oktober gepland worden. In tegenstelling tot de Dutch Supercar Challenge rijdt de BRL-V6 niet op het Engelse circuit van Silverstone.