10 verwachte dingen die niet gebeurden in 2009

Jorn (existenz)
Autosport.com heeft een lijstje samengesteld van tien onderwerpen die verwacht werden in 2009, maar uiteindelijk toch niet uitkwamen.

1. BMW Sauber wordt een team om rekening mee te houden
BMW Sauber heeft altijd te kennen gegeven een speler van formaat te willen worden in de Formule 1. 2009 zou het jaar voor het team moeten worden en ze offerden zelfs de titelkansen van Robert Kubica in 2008 op om alles op het seizoen van 2009 te zetten. Eén van de pijlers waarop het team zich richtte was KERS, maar helaas bleek dit uiteindelijk één van de oorzaken van de matige prestaties omdat het systeem niet goed werkte.

2. Donington komt terug in de Formule 1
Er waren beloftes en zelfs uitgewerkte parkeerplannen, gebekvecht en loopgraven aangelegd. Uiteindelijk overleefde de race het jaar 2009 zelfs niet eens voordat er een race verreden werd.

3. Toyota blijft in de Formule 1
Ondanks de beloftes van Toyota trok het team zich toch terug uit de Formule 1. Dit was direct te relateren aan de slechte prestaties. Dit terwijl het team één van de grootste budgetten had. De teller stopte op 139 starts, 278,5 punten en nul overwinningen.

4. Sebastien Loeb maakt zijn debuut
De geruchten dat rallyrijder Sebastien Loeb zijn entree zou maken in de Formule 1 hingen er het hele seizoen. En ook de coureur zelf was er positief over, echter bleek Toro Rosso wat minder te porren. De doodsteek werd geleverd door het ontbreken van de benodigde superlicentie.

5. Schumachers Ferrari-comeback
Toen het duidelijk werd dat Felipe Massa lang afwezig zou zijn vanwege zijn crash, doken de geruchten al op dat Michael Schumacher zijn rentree zou maken. Een nekblessure gooide een vroegtijdige rentree echter in het water en zorgde er voor dat Luca Badoer op 38-jarige leeftijd weer in de rode wagen kon stappen.

6. De hereniging van Williams en Renault
Lang zag het er naar uit dat Williams in 2010 weer gebruik zou gaan maken van Renault-motoren waar het team in het verleden zo succesvol mee was. 'Crashgate' gooide echter roet in het eten, waardoor het team volgend jaar met Cosworth-motoren zal gaan rijden.

7. Formule 1 toegankelijker voor de fans
Er waren grootste plannen om de Formule 1 en de fans weer dichterbij elkaar te brengen in 2009. Uiteindelijk bleef het bij een extra handtekeningensessie voor de fans in een gebied waar de meeste fans niet eens toegang tot hadden.

8. Red Bull Racing gaat rijden met Mercedes-motoren
De kans dat Red Bull in 2010 met Mercedes-motoren zou gaan rijden, was zeer groot. De breuk tussen Mercedes en McLaren gooide echter roet in het eten en maakte het allemaal wat moeilijker. Uiteindelijk moest Red Bull haar motoren ergens anders gaan halen.

9. Prodrive en Aston Martin terug in de Formule 1
Onder leiding van David Richards leek Prodrive op weg te zijn naar een plaatsje op de startopstelling in 2010 onder de naam Aston Martin. Richards is geen onbekende in de Formule 1 en leek dus een uitstekende kandidaat. Tot ieders verrassing werd het team echter niet geselecteerd voor een plaatsje in 2010, maar Prodrive heeft de hoop nog niet opgegeven.

10. Rosberg gaat rijden voor BMW
Al vanaf de race in Monaco gaf Nico Rosberg te kennen in 2010 voor een ander team te willen gaan rijden. Vele geruchten linkten de coureur aan McLaren, maar de voorkeur leek al snel uit te gaan naar BMW. De plannen van Mercedes doorkruisten echter dit plan en Rosberg tekende als eerste bij Mercedes.