Nieuwe FIA-regels 2010 gepubliceerd

Sally (Tessa)
De FIA heeft de vernieuwde Formule 1-regels voor 2010 bekend gemaakt. Het document bevat veel toevoegingen op de eerder aangekondigde regulering, zoals het nieuwe puntensysteem voor de eerste tien plekken en de ban op bijtanken tijdens een race.

Ook enkele kleinere maar wel belangrijke wijzigingen zijn in de versie van 15 december doorgevoerd. Het volledige document kun je hier lezen (pdf). Wijzigingen zijn daarin in magenta aangegeven.

De beperkingen op tests zijn nog strenger in 2010 en coureurs die meerdere motorwisselingen doen in één raceweekend krijgen nu meer straffen. Pitruimte zal gelijk verdeeld worden onder de teams.

De nieuwe regels bevatten onder andere:

* Verandering in hoe coureurs tijdstraffen te geven na afloop van een race;
* Een reductie in het aantal eendaagse aerodynamische tests per team van acht tot zes;
* Teams mogen wel aerodynamische tests inwisselen voor 24 uur testen in een windtunnel met een auto op ware grootte;
* Teams die ervoor kiezen om een coureur in te zetten zonder F1-ervaring in de afgelopen twee jaar, krijgen de mogelijkheid van extra dagen om te testen op een baan die niet op de kalender staat;
* Een nieuw artikel zegt dat pitruimte toegewezen zal worden "op een uitsluitend gelijkwaardige basis". De ruimte komt onder druk te staan vanwege de nieuwe teams in 2010;
* Teams is niet langer toegestaan om gemotoriseerde krikken te gebruiken om de wagens in de pitstraat op te tillen;
* Hoewel de bandenwarmers toegestaan blijven, mag het verwarmingselement alleen nog inwerken op het oppervlak van een band;
* Er zijn nieuwe beperkingen ten aanzien van hoe de teams de banden kunnen testen;
* Coureurs die twee extra motoren gebruiken in één raceweekend, worden diezelfde en de daaropvolgende race tien plaatsen teruggezet op de grid;
* Coureurs die langzaam wegkomen in de opwarmronde en niet van hun normale toegewezen startplaats kunnen starten, moeten de race aanvangen in de pits;
* Tijdens safetycarperioden moeten de coureurs langzamer rijden dan een in hun cockpit aangegeven rondetijd.
* Geen enkele wagen mag nog brandstof toevoegen nadat hij de pitbox voor de eerste keer voor een race heeft verlaten; en er mag geen brandstof worden toegevoegd of verwijderd tijdens de race;
* Voor de eerste tien finishplaatsen worden op de volgende manier punten toegekend:
- 1e: 25 punten
- 2e: 20 punten
- 3e: 15 punten
- 4e: 10 punten
- 5e: 8 punten
- 6e: 6 punten
- 7e: 5 punten
- 8e: 3 punten
- 9e: 2 punten
- 10e: 1 punt.