Mosley wilde McLaren uitsluiten voor 2008

Peterselieman
Voormalig FIA-president Max Mosley heeft zich in de Daily Telegraph openhartig uitgelaten over Spygate. In 2007 werd bekend dat een spion bij Ferrari gegevens doorspeelde aan McLaren. De Britse renstal is hier uiteindelijk voor veroordeeld.

Mosley zegt dat de acties op 3 juli 2007 in gang werden gezet toen advocaten van Ferrari bij McLaren-designer Mike Coughlan op de stoep stonden en CD's meenamen waarop het ontwerp van de Ferrari tot in detail beschreven stond. Teambaas Ron Dennis meldde dat het nieuws als een complete verrassing kwam en hij gelastte een intern onderzoek bij zijn renstal.

Daar kwam uit dat Coughlin de enige was die er bij betrokken was. Dit verhaal vertelde het team ook bij de World Motor Sport Council, maar niemand geloofde de Britse renstal. Zonder bewijs kon McLaren niet veroordeeld worden en dat maakte Ferrari woedend. Zo erg zelfs dat FIAT-president Sergio Marchionne zich er mee ging bemoeien.

In augustus 2007 doken er e-mails op dat er meerdere mensen binnen McLaren er van af wisten. Ze waren duidelijk schuldig," zei Mosley die McLaren fors wilde straffen. "Het enige veilige was om ze voor de rest van 2007 en voor heel 2008 uit te sluiten. Maar met weinig tot geen inkomen in achttien maanden en meer dan 1.000 werknemers in dienst was die situatie desastreus geweest. Daarnaast zou een ban ook de titelstrijd tussen Kimi Räikkönen en Lewis Hamilton om zeep hebben geholpen."

"Ik was voor de ban. Ik wist de consequenties, maar ik geloof in het gezegde dat lastige zaken de regelgeving vertroebelen." De andere leden van de WMSC besloten anders en legden McLaren een boete van 100 miljoen dollar op. De renstal ging niet in beroep en kwam er zo relatief licht vanaf.

"Voor mij luidde Spygate een nieuw tijdperk in. Het beeld van mij was dat ik te agressief was, te veel de confrontatie zocht en maar doorging. Ik kreeg de schuld van de hoogte van de boete en op het moment dat er een echt probleem opdook voor de Formule 1 had ik minder gezag. Die situatie verergerde nog toen een deel van mijn privéleven naar buiten kwam, ondanks de geheimhouding binnen de FIA en een schikking met een krant."

Welk probleem dat was lees je later vandaag op FOK!sport.