Maybach in zwaar weer

Marc (MPG)
De verkoop van de luxe limousines van het merk Maybach valt tegen. Vorig jaar verkocht Daimler Benz slechts driehonderd bolides, terwijl het de bedoeling was dat er jaarlijks duizend exemplaren van eigenaar zouden wisselen.

Op het eerste gezicht lijken de tegenvallende verkoopcijfers een gevolg van de economische crisis, maar dat is niet helemaal correct. Want al in 2003, een jaar na de introductie van het luxe merk, bleef de teller staan op zeshonderd exemplaren. Dus ook in economisch goede tijden bleef de verkoop achter. Bovendien zetten concurrenten Bentley en Rolls Royce vorig jaar respectievelijk 7.600 en 1.400 luxe automobielen af.

Analisten en autokenners suggereren dan ook dat Daimler Benz maar beter de stekker uit het luxe merk kan trekken. Daimler Benz-CEO Dieter Zetsche wil daar echter niets van weten.  Hij is bang voor gezichtsverlies tegenover aartsrivaal BMW, dat met het merk Rolls Royce wel goede resultaten behaalt in het segment van luxe auto's.

Zetsche heeft aangekondigd dat volgend jaar twee nieuwe Maybachs gepresenteerd worden. Deze nieuwe limousines worden voorzien van de nieuwste elektronische snufjes en moeten de concurrentie met Rolls Royce en Bentley serieus aangaan.