Silicon Knights: "Natal zorgt niet voor betere content"

Yngwie
De kans dat de developer Silicon Knights games uit gaat brengen die gebruik maken van de diverse nieuwe motion-control technieken lijkt klein. De CEO van Silicon Knights, Denis Dyack, heeft in een interview namelijk aangegeven dat hij geen mogelijkheden ziet waarop die ervoor kunnen zorgen dat het verhaal van een game beter verteld kan worden of dat daarmee betere content gemaakt kan worden.
quote
I know a lot of people have expressed excitement and that's great to see. We want to create games that are very content driven and tell great stories and I don't see how Natal is going to help me tell a better story or create better content.

Een ontwikkeling die Dyack wel graag zou zien is een algemene standaard, een enkele console in principe waar alle games voor beschikbaar zijn. Hij geeft als voorbeeld het jaar 2007 waarin meer dan 300 games uitgebracht zijn. Volgens Dyack wordt er simpelweg meer geproduceerd dan er realistisch gezien geconsumeerd kan worden door de markt, en veel van de goede games zijn single-platform. Dit betekent dat gamers alle consoles in bezit moeten hebben om de beste games te spelen en dat moet niet nodig zijn. De strijd gaat volgens hem tegenwoordig vaker niet om wie de beste game kan maken, maar meer over welke developer het beste kan programmeren voor de Xbox 360 of de PS3 en daar is eigenlijk niemand bij gebaat.

Dat veel mensen bij een single-format dikwijls gaan denken aan een monopolypositie voor een bedrijf is volgens Dyack onjuist. Ter vergelijking noemt Dyack de DVD standaard. Elk electronicamerk verkoopt DVD-spelers, en als je een willekeurige DVD-speler koopt dan weet je gewoon dat die de film af zal spelen. Zelfs de PC is geen vergelijkbare standaard omdat je bij het kopen van een PC-game je altijd af moet vragen of deze wel zal draaien op de hardware.

Silicon Knights is onder andere bekend van Metal Gear Solid: Twin Snakes en Too Human. Over de toekomstige games van Silicon Knights wil Dyack weinig loslaten. De projecten waar ze mee bezig zijn blijven voorlopig achter gesloten deuren. Het enige wat hij aangeeft is dat ze grootschalige titels zullen blijven ontwikkelen maar het heeft volgens hem geen nut om al informatie over games te geven waarvan de release date maar dan een jaar weg is.