Scheten latende Wario weggelaten uit New Mario Bros. Wii

Kevin (Tappy78)
In een recent interview heeft Nintendo-big shot Shigeru Miyamoto een hoop info vrijgegeven over dingen die zijn weggelaten uit New Super Mario Bros. Wii en geeft hij uitleg waarom bepaalde dingen juist in het spel zitten.

Je vraagt je misschien af waarom je alleen met de twee Toadfiguurtjes kan spelen en geen andere bekende figuren uit de Mario reeks? Volgens Miyamoto heeft men er wel naar gekeken om Wario, Prinses Peach en Waluigi toe te voegen aan het spel, maar dat had moeten betekenen dat ieder karakter zijn eigen special moves moest krijgen. De Prinses had moeten kunnen zweven met haar jurk en Wario had moeten kunnen aanvallen door ruften te laten. Hier hebben ze uiteindelijk niet voor gekozen omdat hij wilde dat ieder karakter op dezelfde manier speelbaar zou zijn.

Ook maakte Miyamoto en zijn team zich in eerste instantie nogal druk om de pauze die valt nadat een speler een leven verliest in de multiplayer. Er was een hoop discussie of zij dit wel of niet moesten toevoegen aan het spel. Eigelijk was er helemaal geen pauze, maar men ontdekte dat zij hierdoor mensen zouden aansporen om alleen maar met zichzelf bezig te zijn tijdens het multiplayen. Dit zou vervolgens voor minder interactie zorgen met de andere meespelende mensen. Als er nu namelijk iemand dood gaat merk je dat mensen tegen elkaar zeggen van; “sukkel, ben je alweer dood?” en dat wilde hij juist bereiken met deze pauze.

Wanneer je dood gaat in de multiplayer word je weer tot leven gewekt in een bubbel die iemand anders moet laten klappen wil je weer verder kunnen met spelen. Technisch gezien is het dan belangrijk dat je weer terecht komt op een veilige plek in het spel als je weer terugkomt en alleen de speler kan zelf bepalen wanneer het veiligste moment is hiervoor, vindt Miyamoto. Dat is dus ook de reden waarom ze dit zeepbel-systeem hadden bedacht (al had Yoshi’s Island ook zoiets), maar omdat je alleen vrijgelaten kan worden uit de zeepbel door een andere speler kan men elkaar juist lekker jennen en met opzet niet vrij laten. Dat is juist wat het multiplayen zo leuk maakt, volgens Miyamoto.

Waar mensen misschien de grootste vraagtekens over hebben is het feit dat er geen online multiplayer mogelijkheid zit in New Super Mario Bros. Wii. Volgens Miyamoto is dit ook weer met opzet gedaan. Hij is er namelijk van overtuigd dat dit spel in de multiplayer veel leuker is als de mensen echt naast je zitten als je aan het spelen bent. Ook zou er een hoop limieten zitten aan het online systeem waardoor zij een hoop gameplayelementen niet hadden kunnen toevoegen aan het spel en daarom hadden Miyamoto en zijn team zich vooral geconcentreerd op de offline groep ervaring.

Je kan je afvragen wat die gameplayelementen dan daadwerkelijk zijn, want ik denk dat een hoop mensen toch wel graag New Super Mario Bros. Wii online hadden willen spelen. Of niet soms? En een scheten latende Wario had trouwens ook wel grappig geweest (al is dit niet helemaal nieuw, want in Super Smash Brothers Brawl had hij namelijk ook al een speciale bout-aanval die Wario Waft heette).

Wat vinden jullie hier nou allemaal van? Ben jij het met Miyamoto eens?