Riccitiello teleurgesteld door gebrek aan succes van de Wii

Morthill
De Wii mag dan de meest verkochte console van deze generatie zijn, dat wil niet zeggen dat het een goudmijn is voor game-ontwikkelaars en -uitgevers. Een jaar terug gaf Electronic Arts al aan dat het moeilijk was om je op de markt van de Wii-titels te begeven en dat de publisher dat verkeerd aangepakt had. Zelfs na de lancering van een aantal toptitels als Dead Space: Extraction en Tiger Woods PGA 10 lijkt EA nog niet het succes te halen waar Riccitiello op hoopte. Ondanks dat EA nu de grootste third-party-uitgever is op Nintendo's console gaat het dus niet helemaal volgens de planning.

Volgens Riccitiello is dit te wijten aan Nintendo zelf. Het bedrijf lanceert veel te weinig eigen software, waardoor de interesse voor het systeem niet wordt aangewakkerd bij de consument. Volgens EA's CEO maakt zijn bedrijf momenteel de beste games die op de Wii te vinden zijn, wat ook terug te zien is in de omzetten op die console, maar zonder een goede samenwerking met Nintendo levert dat niet genoeg rendement.

"I think driving revenues up on that platform from where we already are, which is up substantially from where we were a year ago, we are reaching out to Nintendo to find ways to partner to push third-party software harder.

"Wii is where we are missing it and so I really do think that the opportunity exists to find different ways to partner with first party in this case to sort of help establish in the minds of the consumer legitimacy of some of these other brands when they are going out multiplatform because very, very few multiplatform titles are succeeding on the Wii."

Waar Riccitiello helemaal geen vertrouwen in heeft is de Oosterse markt. De totale Wii-markt mag dan 50 miljoen gebruikers zijn, maar daar kun je 10 miljoen van aftrekken, omdat Westerse bedrijven gewoon niet kunnen doordringen tot de Aziatische gebieden. Maar dan is er nog een doelgroep van 40 miljoen consumenten en daar moet meer succes te halen zijn dan de uitgevers nu lukt.


EA CEO John Riccitiello