Cousens: "Geld zal verdiend moeten worden met DLC"

Morthill
Al meer dan 25 jaar werkt hij in de gamesindustrie en tegenwoordig is hij CEO bij Codemasters: Rod Cousens. In die tijd heeft hij de industrie zien groeien en veranderen en niet alles is even goed gegaan. Zo zei hij in een interview met Gamesindustry.biz dat het huidige verdienmodel voor retail en developers op de schop moet. Zo moet de prijs van games in de winkel gehalveerd worden, moet de retail hogere marges rekenen voor hardware en kunnen verdienen aan DLC.

In zijn ogen is de toekomst van de industrie als volgt. Allereerst gaan de prijzen van games flink omlaag, van 50 Pond naar 20 tot 30 Pond. Deze games zijn alleen niet helemaal af. Je zult levels of packs moeten downloaden die ook weer bol staan van de microtransacties. Dit zal in samenspraak gebeuren met de retail, zij verkopen codes waarmee de consument vervolgens zijn game kan uitbreiden en updaten. Dit zou voor iedereen beter zijn, omdat de retail dan niet meer hoeft bij te verdienen met gebruikte software, iets waar de industrie door benadeeld wordt.

Volgens Cousens moeten de consoledevelopers om een grote installed base te bereiken ook niet meer kijken naar de hardware, maar juist naar de software-omzetten die de retail kan draaien. Dit moet dan bekeken worden over een periode van twaalf maanden en niet puur op releasedagen. Door de prijs van games te verlagen en te zorgen dat retail wat meer verdient met hardware en DLC zou je consumenten meer stimuleren om te kopen. Ondanks dat hij het zelf een goed plan vindt, heeft Cousens er weinig vertrouwen in dat het ooit wordt doorgevoerd. De industrie verandert namelijk niet zomaar, en voor grote veranderingen moet ook de retail een stapje willen zetten.

Als je de volledige visie van Cousens wilt weten, lees dan hier het interview op Gamesindustry.biz.