F1: Uitslag Grand Prix Brazilië

Michel (OA)
De Braziliaanse Grand Prix is gewonnen door Mark Webber, gevolgd door Robert Kubica en Lewis Hamilton. Jenson Button werd vijfde net achter Sebastian Vettel en mag zich wereldkampioen noemen.

Na de chaotisch verlopen kwalificatie gisteren met twee rode vlaggen en bijna een uur en drie kwartier stilleggen - ook vanwege de hevige regen - stond Rubens Barrichello dan toch op pole in zijn thuis-Grand Prix. Het kampioenschap kon vandaag beslist worden, zowel voor de coureurs als de contructeurs.

De race startte droog, en er was zelfs een zonnetje te zien. Maar de regen was niet uitgesloten voor de komende uren. Jenson Button en Sebastian Vettel startten net als hun teamgenoten op de hardere band. Kimi Räikkönen was als een van de weinigen die op de zachte band ging starten.

De start ging goed, maar al heel snel raakten in het middenveld twee wagens elkaar en een paar bochten verder was het opnieuw raak. Het was in de eerste crash de McLaren van Heikki Kovalainen, die waarschijnlijk Räikkönen geraakt had want die reed rond met een gebroken voorvleugel. In de tweede crash was het Jarno Trulli die de muur in vloog. En de safety car kwam op de baan. Ook Fernando Alonso was betrokken bij een ongeval, en de Spanjaard moest opgeven.

Bij de pitstops die gemaakt werden, was het de Ferrari van Räikkönen die in brand vloog, Kovalainen die met de slang nog in zijn wagen wilde vertrekken en Trulli die uit zijn Toyota stapte. Ook Adrian Sutil was ergens betrokken bij de incidenten en de Duitser moest eveneens opgeven. Kovalainen sproeide blijkbaar brandstof over Räikkönen heen, wat de brand tot gevolg had. Räikkönen op zijn beurt bleek in de eerste ronde in contact te zijn gekomen met de achterkant van Mark Webber, waardoor de voorvleugel van de Fin beschadigd raakte.

In de vijfde ronde kwam de safety car weer de pit in en er werd meteen opnieuw stevig geracet voor de plaatsen. Hamilton die al een keer gepit had, veranderde zijn pitstopstrategie. Button probeerde om voorbij de roookies Kamui Kobayashi en Romain Grosjean te komen, en het lukte om in ieder geval de Fransman in te halen, maar ook Sebastian Vettel profiteerde hiervan en geraakte ook voorbij de Renault-rijder. Button plaatste opnieuw een aanval, dit keer om Toyota-debutant Kobayashi in te halen, maar die vlieger ging nog niet op. De daaropvolgende ronden ging Button steeds in de aanval. Daarachter haalde Kovalainen Grosjean in voor de twaalfde plaats. De Fin had in de pitstraat over minstens één teamlid gereden, maar zo te horen was er niemand gewond.

Er werd wel bekend dat de wedstrijdleiding het incident met wagen 2 zou onderzoeken, dat is de McLaren van Kovalainen. Ook het incident met wagens 9 (Trulli) en 20 (Sutil) zal onderzocht worden. Het leek alsof Trulli zelf in de muur reed, maar in een interview zei de Italiaan dat Sutil aan de binnenkant zat, en hijzelf aan de buitenkant. En toen hij naar binnen wilde komen, zat daar de Force India in de weg, waardoor de Toyota in de muur belandde. Trulli gaat in ieder geval naar de wedstrijdleiding om er wat van te zeggen. Ook Sutil had iets te zeggen over het ongeluk, de Duitser zei dat hij de controle over zijn wagen verloor en dat hij de reactie van Trulli niet begrijpt. En ook keurde hij het gedrag van Trulli op de baan af.

In ronde 21 kwam Barrichello binnen voor zijn pitstop, toen net Nick Heidfeld zijn eerste stop had gemaakt. Heidfeld kwam als zeventiende en laatste weer op de baan, maar die viel meteen weer terug en moest onverwacht opgeven. Barrichello kwam net achter Nakajima weer de baan op, maar ook al was hij op de harde band gebleven, de Braziliaan werd direct ingehaald door Vettel. Robert Kubica, die net een pitstop had gemaakt, zette zijn BMW Sauber precies voor de snufferd van Barrichello, die daardoor terugviel maar de zevende plaats.

In het gevecht om de vijfde plaats lukte het Button om Kobayashi in te halen in de eerste bocht, maar omdat de Brit wijd ging, verloor de Brawn GP-rijder die plaats meteen weeer. Een tweede poging direct daarna had wel succes en Button lag even daarna op de tweede plek, omdat de coureurs daarvoor allemaal gepit hadden. Voorop lag nu Mark Webber, die al een keer gepit had - en Button en Kobayashi nog niet.
Ondertussen was het Nico Rosberg die problemen had met zijn Williams Toyota, en de Duitser parkeerde zijn wagen vooruit in de pitbox: de vijfde uitvaller.

De uitvalreden van Heidfeld werd bekend: omdat de brandstoftoevoer niet werkte, kwam de Duitser stil te staan in zijn BMW met een brandstoftekort. Rosberg had een versnellingsbakprobleem. Ondertussen was het Vettel die naar de vierde plaats was opgerukt, en de Red Bull-rijder reed op twee tienden van Japanner Kobayashi, maar de Japanner ging zelf aan de kant omdat hij de pit inreed. Zo klom Vettel naar de tweede plaats achter teamgenoot Webber, omdat Button zijn eerste pitstop maakte. Kazuki Nakajima probeerde Kobayashi in te halen voor de twaalfde plek, maar de eerste Japanner raakte van de baan in het grind en raakte daarna de bandenstapel. Kobayashi daarentegen ging niet geheel vrijuit in dit incident en de stewards gaan ook dat onderzoeken.

Op Giancarlo Fisichella en Sebastian Vettel na had het hele veld nu gestopt, waar Kovalainen en Vitantonio Liuzzi al twee stops gemaakt hadden. In de 37e ronde kwam Vettel binnen en de Red Bull-coureur maakte een snelle stop. De Duitser kwam precies achter Button de baan weer op op de zevende plek: het voordeel dat Vettel had op Button was weer weg. Vettel moest nog een keer stoppen, omdat hij opnieuw op de harde banden wegging, en de Duitser moet dus nog een stint maken op zachte banden. Hamilton en Räikkönen kwamen ook binnen voor hun pitstops, beiden hebben nu de twee bandencompounds gebruikt en hoeven in principe niet meer te stoppen. Liuzzi kwam in de 45e ronde binnen voor een derde keer en de Italiaan kwam als veertiende (en laatste) weer de baan op.

Kubica maakte zijn tweede stop en de Pool kwam op de derde plaats weer de baan op, ruim voor Button en ruim achter Barrichello. De Braziliaan moest echter met zijn Brawn GP-bolide opnieuw pitten, wat hij deed in de 51e ronde. Met Button nu op de derde plaats en Barrichello niet op winst, was Button virtueel wereldkampioen. Barrichello kwam weer als zesde de baan op. De leider in de wedstrijd, Webber, moest echter ook nog een keer naar binnen en samen met Jaime Alguersuari ging de Australiër de pit in voor zijn tweede en laatste stop. Webber had voldoende voorsprong opgebouwd om als eerste weer op de baan terug te komen.

De leider in het kampioenschap kwam binnen in de 56e ronde, en de Brit zette zijn Brawn net achter Kovalainen weer op de baan. Maar de Fin moest nog een keer pitten. Direct de ronde erna maakte ook Vettel zijn tweede pitstop en die zette zich net vóór Kovalainen op de vijfde plaats. Button lag op dat moment zesde, en het was niet genoeg voor Vettel om nog kans te maken op de wereldtitel. Helmaal niet toen Kovalainen in de zestigste ronde binnenkwam voor zijn laatste stop.

Barrichello meldde op de boordradio dat er iets was met zijn banden, en prompt haalde Lewis Hamilton hem in. Het team informeerde Hamilton dat de endplate van zijn voorvleugel gebroken was, en Barrichello kreeg te horen dat hij inderdaad een lekke band had. De Braziliaan maakte noodgedwongen een derde pitstop, zijn race en de kansen voor het kampioenschap waren over. Het bleek dat Hamilton met zijn voorvleugel Barrichello's achterband geraakt had.

En onderwijl reed Webber nog altijd vooraan, maar de Australiër kwam niet veel in beeld, omdat in het middenveld genoeg gevechten gaande waren. Kubica lag op een nette tweede plaats, gevolgd door Hamilton en Vettel. Button lag ruim zeseneenhalve seconde achter op Vettel op de vijfde plaats. Barrichello viel door zijn lekke band en bijbehorende pitstop terug naar de achtste plek. Ondertussen vertelde het team aan Button dat er een paar spetters zouden kunnen vallen binnen tien minuten. Maar er waren nog minder dan vijf ronden te rijden, dus dat zou zeer waarschijnlijk na afloop van de race zijn. En op de valreep haalde Japanner Kobayashi nog even zijn voorganger Fisichella in, op een zeer overtuigende wijze.

Felipe Massa mocht de Braziliaanse Grand Prix afvlaggen en helaas was het niet zijn landgenoot die als eerste over de streep kwam. En dat terwijl hij voor de race nog samen met Barrichello in een open wagen had staan zwaaien naar het publiek op het Autódromo José Carlos Pace. Wie wel als eerste over de streep kwam, was Mark Webber, gevolgd door Robert Kubica en Lewis Hamilton. Sebastian Vettel werd vierde, met achter zich Jenson Button. Kimi Räikkönen kwam als zesde over de streep en Sébastien Buemi finishte als zevende. Het laatste punt was voor Rubens Barrichello.

Daarmee is Jenson Button wereldkampioen en palte Brawn GP de contructeurstitel.