Voorspellingen eerste pitstops Hongarije

Sally (Tessa)
F1 Mole van BBC Sport heeft aan de hand van de startgewichten van de Formule 1-wagens in Hongarije een voorspelling gedaan in welke ronde de top tien van de grid voor de eerste keer zal pitten.

Omdat de top tien niet meer mag bijtanken voordat de race begonnen is, zit er bij de laatste kwalificatiesessie zoveel brandstof in de tank om de eerste stint tot de eerste pitstop te rijden. Hoe meer brandstof erin zit, hoe langzamer de auto is in één ronde van de kwalificatie.

Zodra de gewichten bekend worden, kun je bepalen wie eigenlijk het snelste was in de kwalificatie, en ook wanneer het aannemelijk is dat er voor het eerst gestopt wordt voor brandstof.

Fernando Alonso mag dan zijn eerste poleposition van het seizoen hebben gehaald, maar de tweevoudig wereldkampioen staat op een virtuele zevende plaats van de snelste wagens.

Virtuele postities en ronde van eerste pitstop

Virt. pos.CoureurGewicht (kg)Verschil in tijdPit in ronde
1 Sebastian Vettel 655.0lap 20
2 Mark Webber 652.0+0.242 sec. lap 19
3 Nico Rosberg 654.0+0.319 lap 18
4 Lewis Hamilton650.5 +0.394lap 18
5 Heikki Kovalainen 655.5+0.470 lap 20
6 Jenson Button664.5+0.562 lap 25
7 Fernando Alonso 637.5+0.592 lap 13
8 Kimi Räikkönen 651.5+0.987 lap 18
9 Kazuki Nakajima 658.0+1.120 lap 20

Dit levert een potentieel leuke race op en de McLarens, die het hele weekend al aardig bezig zijn, staan op een positie om serieus mee te doen om de winst. Hun KERS-systeem geeft hun een voorsprong van zestien meter in de run om de eerste bocht. Dat is net iets meer dan twee plekken op de grid, dus het zou best kunnen dat Lewis Hamilton vanaf de vierde plaats makkelijk een van de twee Red Bulls kan verschalken de eerste ocht ingaand.

Maar er zit nog een addertje onder het gras, want de beide McLarens moeten van de vuile kant van het circuit starten - iets wat in Hongarije vaak een grote rol speelt. Coureurs die starten in het stof verliezen vaak plekken ten opzichte van de wagens die aan de buitenkant starten, op de racelijn. Dat zijn de oneven genummerde gridposities. Hamilton en teamgenoot Heikki Kovalainen denken echter wel dat het KERS genoeg zal zijn om de negatieve effecten van het vuil op te heffen.

Vettel, die naast Alonso maar voor Mark Webber start, is in theorie dubbel kwetsbaar: zowel voor de McLaren als voor zijn teamgenoot. In theorie is Alonso, drie plaatsen voor Hamilton en ook nog eens licht in gewicht, minder vatbaar voor de Britse coureur. Dat is gunstig voor Alonso om zijn doel te behalen - een podiumfinish - maar dan moet hij wel aan de leiding blijven in de eerste ronde. Als dat lukt, dan moet hij met een optimale snelheid een gat kunnen slaan totdat de hij in de dertiende ronde zijn eerste stop moet maken, zo'n vijf ronden eerder dan Hamilton en zeven eerder dan Vettel.

De Spanjaard staat vrijwel zeker op drie stops, waar de anderen nog flexibel zijn om twee of drie stops te doen. Het meest waarschijnlijk zijn twee pitstops. Maar als Alonso voorbijgereden wordt, zal zijn race in duigen vallen, alle voordeel van vooraan rijden valt dan weg en zodra de pitstops op gang komen, zal hij snel wegzakken in het veld.

Voor kampioenschapsleider Jenson Button lijkt het weekend in een nachtmerrie te veranderen. De Brawn GP-rijder kwalificeerde zich als achtste, maar hij was niet zo langzaam als gedacht. De Brit neemt een flinke hoveelheid brandstof mee, en als er gecorrigeerd wordt voor de brandstof, staat hij zesde. De marge van + 0,562 seconden op Vettel is iets minder dan de vorige twee races maar ook dat hoeft nog niets te zeggen over zijn vorm.

Button had last van het ongeval van Felipe Massa tijdens de kwalificatie. Omdat bij Rubens Barrichello een stuk van de achterophanging afbrak, moest het team datzelfde onderdeel vervangen op de wagen van Button. Dat maakte dat de Brit pas laat in de derde en laatste sessie naar buiten kon en toen hij eenmaal op de baan was, voelde de auto met de grotere hoeveelheid brandstof niet prettig. Een achtste plaats is wellicht niet genoeg om een goed resultaat te boeken. Buttons beste hoop is als Hamilton voor de eerste bocht de leiding pakt en iedereen ophoudt.

Wat er ook gebeurt, het belooft een spannende race te worden en de race op zondag is een perfecte kans voor de Red Bull Racing-rijders om opnieuw een boel punten in te lopen op hun concurrenten voor het constructeurskampioenschap.