[NASCAR] Uitslag Toyota/SaveMart 350
Kasey Kahne heeft zondag de Toyota/SaveMart 350 op de Infineon Raceway op zijn naam geschreven. De Amerikaan bleef op de roadcourse Tony Stewart en Marcos Ambrose voor. Door dit resultaat verstevigt Stewart de leiding in het klassement. |
Met Brian Vickers en Kyle Busch op de eerste rij ging de race in Sonoma van start. Het was de eerste race van het jaar die niet op een oval gehouden werd, dus voor de coureurs was het wennen. De beste start was voor Vickers voor Kyle Busch en Kasey Kahne. Verder naar achteren schoof Juan Montoya al snel door naar plaats tien, wat zeven plaatsen winst betekende. A.J. Allmendinger was de eerste die een uitstapje naast de baan maakte. Hij kreeg een lekke band en raakte zo van de baan af. Marcos Ambrose was na dertien ronden de eerste die binnenkwam voor een reguliere pitstop. Hij probeerde zo zich verder naar voren op te werken.
Kyle Busch had na zeventien ronden het gat met Vickers gedicht en nam met een succesvolle aanval de leiding over. Niet veel later is er de eerste caution van de dag nadat David Ragan wat bandenstapels omgegooid had. De leiders gingen niet de pits in, waardoor ze bij de herstart op oude banden reden. Na de eerste serie stops van de leiders reed Denny Hamlin aan de leiding voor Kurt Busch en Ambrose.
Laatstgenoemde moest al in ronde 41 van de 113 te rijden ronden de pits in voor zijn tweede stop. Hij kwam als 26e terug op de baan, maar reed zichzelf al snel weer naar voren door een goede auto. Na de tweede caution ging het mis voor Matt Kenseth. Vanaf een derde plaats spinde hij en hij moest als 36e weer aansluiten, wat nog altijd beter was dan Mark Martin die na zijn lekke band als 39e weer verder kon.
Na ongeveer zestig ronden was het Kyle Busch die Sam Hornish jr. aantikte, waarna hij ook Vickers meenam. Deze liep hierbij een beschadigde auto op. Na een ronde geplande pitstops en een caution ging Scott Speed aan de leiding voor Kahne en Joey Logano. Speed kon niet lang van de leiding genieten, want Kahne, Stewart en enkele anderen vlogen hem voorbij.
Na negentig ronden was het Jimmie Johnson die een einde maakte aan de race van Kurt Busch. Hij raakte de oudste van de broers Busch en deze belandde in de bandenstapels, wat einde race betekende. De stand vooraan was Kahne voor Stewart en Montoya. De Colombiaan zag enkele ronden later Ambrose voorbij komen voor plaats drie.
Tien ronden later waren het onder meer Dale Earnhardt jr. en David Ragan die spinnen in een muur van stof en schade oplopen, maar alle coureurs kunnen wegrijden. Tot de finish gebeurde er weinig vooraan, maar achterin was het nog Mark Martin die samen met twee anderen in de laatste ronden crashte.
Hierdoor won Kahne de race op de Infineon Raceway voor Stewart en Ambrose. Daarachter maakten Johnson, Hamlin, Montoya, Allmendinger, Clint Bowyer, Jeff Gordon en Elliott Sadler de top tien compleet.
In het klassement gaat Tony Stewart nu aan de leiding met 2364 punten. Hij heeft 84 punten voorsprong op nummer twee Jeff Gordon. Derde staat Jimmie Johnson, voor Kurt Busch en Carl Edwards. Nieuw in de top twaalf is Juan Montoya met 1917 punten.
Uitslag Toyota/SaveMart 350:
Pos. | Grid | Coureur | Merk | Punten/Bonus | Ronden | Uitval |
1 | 5 | Kasey Kahne | Dodge | 195/10 | 113 | |
2 | 4 | Tony Stewart | Chevrolet | 175/5 | 113 | |
3 | 3 | Marcos Ambrose | Toyota | 165/0 | 113 | |
4 | 11 | Jimmie Johnson | Chevrolet | 160/0 | 113 | |
5 | 24 | Denny Hamlin | Toyota | 160/5 | 113 | |
6 | 17 | Juan Montoya | Chevrolet | 150/0 | 113 | |
7 | 20 | A.J. Allmendinger | Dodge | 146/0 | 113 | |
8 | 26 | Clint Bowyer | Chevrolet | 142/0 | 113 | |
9 | 13 | Jeff Gordon | Chevrolet | 138/0 | 113 | |
10 | 8 | Elliott Sadler | Dodge | 134/0 | 113 | |
11 | 38 | Patrick Carpentier | Toyota | 130/0 | 113 | |
12 | 33 | Max Papis * | Toyota | 127/0 | 113 | |
13 | 34 | Carl Edwards | Ford | 124/0 | 113 | |
14 | 23 | Jamie McMurray | Ford | 121/0 | 113 | |
15 | 27 | Kurt Busch | Dodge | 123/5 | 113 | |
16 | 1 | Brian Vickers | Toyota | 120/5 | 113 | |
17 | 7 | Ryan Newman | Chevrolet | 112/0 | 113 | |
18 | 10 | Matt Kenseth | Ford | 109/0 | 113 | |
19 | 12 | Joey Logano * | Toyota | 106/0 | 113 | |
20 | 25 | Bobby Labonte | Ford | 103/0 | 113 | |
21 | 30 | Paul Menard | Ford | 100/0 | 113 | |
22 | 2 | Kyle Busch | Toyota | 102/5 | 113 | |
23 | 21 | Casey Mears | Chevrolet | 94/0 | 113 | |
24 | 9 | Boris Said | Ford | 91/0 | 113 | |
25 | 6 | Martin Truex Jr. | Chevrolet | 88/0 | 113 | |
26 | 35 | Dale Earnhardt Jr. | Chevrolet | 85/0 | 113 | |
27 | 29 | Ron Fellows | Chevrolet | 82/0 | 113 | |
28 | 15 | Greg Biffle | Ford | 79/0 | 113 | |
29 | 16 | Kevin Harvick | Chevrolet | 76/0 | 113 | |
30 | 41 | John Andretti | Chevrolet | 73/0 | 113 | |
31 | 42 | David Reutimann | Toyota | 70/0 | 113 | |
32 | 32 | David Gilliland | Chevrolet | 67/0 | 113 | |
33 | 40 | David Ragan | Ford | 64/0 | 113 | |
34 | 36 | Jeff Burton | Chevrolet | 61/0 | 113 | |
35 | 14 | Mark Martin | Chevrolet | 58/0 | 113 | |
36 | 22 | Robby Gordon | Toyota | 60/5 | 113 | |
37 | 31 | Scott Speed * | Toyota | 57/5 | 112 | |
38 | 18 | Sam Hornish Jr. | Dodge | 49/0 | 106 | |
DNF | 39 | David Stremme | Dodge | 46/0 | 101 | Overheating |
40 | 28 | Reed Sorenson | Dodge | 43/0 | 99 | |
DNF | 43 | Brandon Ash | Dodge | 40/0 | 94 | Accident |
DNF | 19 | Dave Blaney | Toyota | 37/0 | 3 | Rear End |
DNF | 37 | P.J. Jones | Toyota | 34/0 | 2 | Engine |
* = rookie;
Bonus: 5 bonuspunten voor het leiden van minimaal 1 ronde; 5 extra bonuspunten voor het leiden van de meeste ronden
Stand na 16 van de 36 races (top 12)
Pos. | Coureur | Punten | Verschil | Races | Poles | Wins | Top5 |
1 | Tony Stewart | 2364 | Leader | 16 | 0 | 1 | 8 |
2 | Jeff Gordon | 2280 | -84 | 16 | 0 | 1 | 8 |
3 | Jimmie Johnson | 2207 | -157 | 16 | 0 | 2 | 7 |
4 | Kurt Busch | 2084 | -280 | 16 | 0 | 1 | 4 |
5 | Carl Edwards | 2051 | -313 | 16 | 0 | 0 | 4 |
6 | Ryan Newman | 2046 | -318 | 16 | 1 | 0 | 5 |
7 | Denny Hamlin | 2009 | -355 | 16 | 0 | 0 | 4 |
8 | Greg Biffle | 1992 | -372 | 16 | 0 | 0 | 5 |
9 | Kyle Busch | 1962 | -402 | 16 | 1 | 3 | 4 |
10 | Matt Kenseth | 1957 | -407 | 16 | 1 | 2 | 4 |
11 | Mark Martin | 1926 | -438 | 16 | 3 | 3 | 4 |
12 | Juan Montoya | 1917 | -447 | 16 | 1 | 0 | 0 |