Strategie Vettel werd niet aangepast

Sally (Tessa)
Sebastian Vettel was verbaasd dat zijn team Red Bull Racing niet zijn pitstopstrategie aanpaste toen hij de leiding in de eerste ronde verloor aan Jenson Button. De polesitter ging wijd in de chicane van Bocht 9 en 10 al direct na de start, waardoor Button hem voorbij kon gaan.

Red Bull bleef tijdens de Grand Prix van Turkije echter vasthouden aan de geplande driestopstrategie en zo belandde Vettel uiteindelijk op de derde plaats achter de tweestoppers Button en teamgenoot Mark Webber. Ondanks dat Vettel in de tweede stint lichter was en dichter bij de Brawn GP-wagen kon komen, kon de Duitser de Brit niet inhalen voordat hij opnieuw moest pitten.

De hoop op een alternatieve strategie om toch wat voordeel te pakken, vervloog. "Toen we zagen dat Jenson niet langzamer was dan wij, dacht ik dat we gingen switchen naar twee stops. In de tweede stint kwam ik in verkeer toch vlak achter Jenson en haalde ik hem bijna in; ik had één kans maar het was erg riskant en daarna verloor ik wat tijd. Uiteindelijk was drie keer stoppen wellicht toch niet zo snel als twee keer stoppen."

De Red Bull-coureur gaf toe dat alleen hemzelf de fout in de eerste ronde te verwijten was. "Ik verloor de wagen bijna in de bochten 9 en 10, het was mijn fout. De hele dag was het al lastig daar - misschien was het wat rugwind. In de tweede ronde verloor ik de auto opnieuw bijna." Toch denkt Vettel dat de Brawn aan het eind van de dag gewoon te rap was om te verslaan: "Ik denk niet dat het veel verschil had gemaakt want Jenson was te snel vandaag, ik denk niet dan ik hem bij had kunnen houden."

Wel wist Vettel teamgenoot Mark Webber voor de tweede plaats bij te halen, maar de Duitser kreeg via de radio te horen dat Webber sneller was en dat hij zijn wagen moest sparen. Vettel bleef echter naderbij komen aan de Australiër, maar zei dat hij wel aan de opdracht gehoorzaamde. "Ze zeiden niet Mark voorbij te gaan, ze zeiden dat Mark sneller was. Dus net als wat hij deed, verminderden we de motorcapaciteit."

Teleurgesteld was de jonge coureur wel: "Als je van pole start, wil je winnen en als je de leiding in de eerste ronde al verliest, is dat niet tof. Als je ziet dat iemand sneller is, is het niet leuk om te merken. Ik werd derde en uiteraard was ik daar niet blij mee, ik bleef pushen tot het bittere eind. Ik liet de motor minder toeren draaien, maar had veel liever met een rotgang de laatste paar rondjes gereden in plaats van alleen rond te cruisen."