Volleybalclubs en volleybalbond slaan handen ineen

Olga (Nuongirl)
Gisteravond hebben de Nederlandse Volleybal Bond (Nevobo) en de topvolleybalclubs uitkomend in de hoogste competitie de handen ineen geslagen om volleybal voor de komende jaren op het hoogste niveau te blijven waarborgen

Aanleiding voor het spoedoverleg van gisteren was het faillissement van landskampioen ORTEC Nesselande. Tijdens de vergadering bleek dat vele topclubs te maken hebben met teruglopende inkomsten. De economische crisis en daardoor terughoudendheid van het bedrijfsleven om zich voor langere tijd als sponsor aan volleybalclubs te verbinden is daar zeker de oorzaak van. Maar de analyse leverde ook op dat vooral de deelname aan de Europa Cup vanwege de eisen van de Europese Volleybalbond (CEV) een grote, onverwachte kostenpost is voor de desbetreffende clubs.

Toch bleek gisteren dat de tegenvallers niet leiden tot grote paniek. Eerder is er zoals Frans de Jong (algemeen directeur van Piet Zoomers/D) verwoordde sprake van ‘een voor het volleybal typische vorm van pragmatisme’. Deze aanpak maakt dat de meeste clubs momenteel hun plannen aanpassen, realistisch (moeten) gaan begroten en indringend in gesprek zijn met hun gemeenten, onderwijsinstellingen en andere organisaties om op basis van meer lokaal georiënteerde, nieuwe allianties de stap naar het volgend seizoen te maken.

Op initiatief van de volleybalbond gaan de clubs en de bond sterk inzetten op de samenhang tussen de A-League, nationale teams en regionale talentcentra. Eerder werd al besloten de trainingsprogramma’s van de clubs en de nationale teams te matchen. Vanaf oktober tot mei worden er naast de clubprogramma’s voor de (potentiële) leden van de nationale selecties centrale trainingen georganiseerd onder leiding van de bondscoaches. De totale inzet moet ook internationaal concurrerende opleidingsprogramma’s creëren die topvolleybal op club- en nationaal teamniveau structureel garanderen.

De komende weken bereidt een werkgroep van clubvertegenwoordigers, de volleybalbond, mediabedrijf Unicem en marketingbureau RSP voor de eenzelfde bijeenkomst op 20 juni een nieuwe propositie voor om de waarde van de dames en heren A-League door een uniformere ‘look and feel’ als platform te verhogen. Het in eigen beheer produceren van de ‘Match of the Week’ de afgelopen maanden heeft letterlijk en figuurlijk al veel waardering voor de clubs opgeleverd. Feitelijk is op internet iedere week een topvolleybalwedstrijd te volgen, waarbij het signaal ook aan regionale, nationale en commerciële zenders ter beschikking wordt gesteld.

Gisteravond werd ook duidelijk dat in Rotterdam hard wordt gewerkt aan een doorstart. Het faillissement is weliswaar een trieste ervaring voor degenen die zich jaren hebben ingezet. Partijen als – de eveneens bij de vergadering vertegenwoordigde - Rotterdam Topsport, vv Nesselande, plaatselijke bestuurders, bedrijven en de Nevobo zijn druk bezig om een robuuste doorstart van topvolleybal in de havenstad voor te bereiden.