Voorbeschouwing Grand Prix van Spanje

Jan Willem (WEST)

Na vier Grands Prix overzee zijn we eindelijk weer terug in Europa. Voor teams begint het seizoen nu echt. De vrachtwagens staan gewoon weer in de paddock, de motorhomes staan weer op de plek waar ze horen. We zijn toe aan ronde vijf van het wereldkampioenschap Formule 1 met Jenson Button en Brawn GP aan de leiding van het kampioenschap. Wat gebeurt er in Spanje? Kan Force India nu eindelijk aan punten komen? Kan McLaren winnen en wat doet Ferrari? We zullen het op 10 mei iets over de klok van half vier weten.


Barcelona kent een rijke racehistorie welke terug gaat tot begin vorige eeuw. Desondanks is het Circuit de Catalunya pas sinds 1991 toneel van de Grand Prix van Spanje. Voorheen had de organisatie moeite de tribunes vol te krijgen, maar dankzij de prestaties van Fernando Alonso is dat sinds 2005 wel anders.

Het circuit is een van de belangrijkere testcircuits tijdens de winter. Aerodynamica is hier het sleutelwoord. Met een goede aerodynamica win je hier het meest van alle circuits op de kalender. Dankzij de schommelende temperaturen passen de omstandigheden van het asfalt zich vrijwel continu aan. De motor wordt gemiddeld belast, maar de paardenkrachten zijn op het rechte stuk van groot belang.

Circuit lengte: 4,655 km
Aantal Ronden: 66
Race afstand: 307.1048 km
Ronde record: 1:21,670 K. Räikkönen

Rijders

PosRijderNationaliteit Teampunten
1Jenson ButtonEngelandBrawn-Mercedes31
2Rubens BarrichelloBrazilieBrawn-Mercedes19
3Sebastian VettelDuitslandRBR-Renault18
4Jarno TrulliItalieToyota14.5
5Timo GlockDuitslandToyota12
6Mark WebberAustralieRBR-Renault9.5
7Lewis HamiltonEngelandMcLaren-Mercedes9
8Fernando AlonsoSpanjeRenault5
9Nick HeidfeldDuitslandBMW Sauber4
10Heikki KovalainenFinlandMcLaren-Mercedes4
11Nico RosbergDuitslandWilliams-Toyota3.5
12Kimi RäikkönenFinlandFerrari3
13Sebastien BuemiZwitserlandSTR-Ferrari3
14Sebastien BourdaisFrankrijkSTR-Ferrari1
15Felipe MassaBrazilieFerrari0
16Adrian SutilDuitslandForce India-Mercedes0
17Nelsinho PiquetBrazilieRenault0
18Giancarlo FisichellaItalieForce India-Mercedes0
19Kazuki NakajimaJapanWilliams-Toyota0
20Robert KubicaPolenBMW Sauber0


Constructeurs

PosTeamPoints
1Brawn-Mercedes50
2RBR-Renault27.5
3Toyota26.5
4McLaren-Mercedes13
5Renault5
6BMW Sauber4
7STR-Ferrari4
8Williams-Toyota3.5
9Ferrari3
10Force India-Mercedes0

De historie van de Spaanse Grand Prix gaat terug tot 1913 toen er op het stratencircuit van Guadarrama een race met sportwagens op het programma stond. Tot en met 1966 is de race vaker niet dan wel gehouden en is er met verschillende raceklasses gereden. De eerste race in het moderne tijdperk is in 1967 in Jarama een Grand Prix die niet voor het kampioenschap meetelt. Jim Clark is er met zijn Lotus-Cosworth de snelste. Daarna staat de race tot 1981 op de kalender.

De nieuwe start voor de race is in 1986 op het nieuwe Circuito de Jerez. Deze race wordt meteen legendarisch door het gevecht tussen Ayrton Senna en Nigel Mansell. Beide rijders strijden voor elke meter en de Braziliaan komt uiteindelijk 0,014 seconde eerder over de finish dan de Brit. Nog steeds is dit een van de meest close finishes in de Formule 1 ooit.

In 1991 wordt uitgeweken naar het nieuwe Circuito de Catalunya waar Williams en later Ferrari en McLaren de dienst uit maken. Zo wint Michael Schumacher de race zesmaal, waarvan viermaal achtereen. Maar in 2006 wordt de hegemonie van de grotere teams doorbroken door Fernando Alonso die met zijn Renault weet te winnen. De Spanjaard is de eerste rijder die in Spanje de Grand Prix voor eigen publiek op zijn naam weet te schrijven. Hij blijft in Barcelona Schumacher en zijn Renault-teamgenoot Giancarlo Fisichella ruim voor.

Voor de race in 2007 heeft het circuit bij Barcelona enkele aanpassingen ondergaan. Zo is er voor het opkomen van het rechte stuk voor start en finish een chicane gekomen om de veiligheid te verbeteren. Ook moet het inhalen zo bevorderd worden. Ferrari-coureur Felipe Massa weet de snelste kwalificatie te rijden voor Alonso. Het begin van de race verloopt spectaculair met allerlei aanrijdingen. Toro Rosso-coureur Scott Speed heeft de pech dat zijn linker achterband het op het rechte stuk begeeft en de Amerikaan valt dan ook uit. De eerste serie stops verloopt niet vlekkeloos, want Massa heeft bij het wegrijden meterslange vlammen uit zijn Ferrari en bij de BMW Sauber van Nick Heidfeld wil rechtsvoor de wielmoer er niet op. De Duitser rijdt weg, maar laat de moer achter bij het team van Toyota. Uiteindelijk weet Massa te winnen voor de McLarens van Lewis Hamilton en Alonso. Takuma Sato haalde met een achtste plaats het eerste punt binnen voor Super Aguri.

Kimi Räikkönen heeft de Spaanse Grand Prix in 2008 op zijn naam geschreven. De Fin weet in Barcelona zijn teamgenoot Felipe Massa en McLaren-rijder Lewis Hamilton voor te blijven. Räikkönen rijdt zich in de kwalificatie naar de poleposition en blijft daarmee Fernando Alonso en Massa voor. Grote verrassingen in de training zijn er niet, behalve dat David Coulthard zijn Red Bull Racing maar niet naar voren op de grid krijgt, terwijl zijn teamgenoot Mark Webber als zevende de race mag aanvangen.

Na de start pakt Räikkönen meteen de leiding voor Massa, Alonso en Hamilton. Verder naar achteren probeerde Adrian Sutil Coulthard in te halen, waardoor zowel de Force India-coureur als Sebastian Vettel op moesten geven. Na zeven ronden wordt het veld verder uitgedund, omdat een botsing van Nelson Piquet jr. met Sébastien Bourdais er voor zorgt dat beide uitvallen. Super Aguri-rijder Antony Davidson moet een ronde later met schade na deze aanrijding opgeven. In ronde zestien opent Alonso het bal van de pitstops, waardoor Hamilton doorschuift naar de derde plaats.

Na 22 ronden komt de meest spectaculaire crash op naam van McLaren-coureur Heikki Kovalainen die met 210 kilometer per uur zijn linker band het ziet begeven en daardoor hard de muur in rijdt. De Fin komt er ongedeerd vanaf. De safety car gaat naar buiten en verpest daarmee de race van Nick Heidfeld die moet stoppen voor brandstof en daardoor een tijdstraf oploopt. Ook is het het einde van de race voor Rubens Barrichello die in de pitstraat Giancarlo Fisichella tegenkomt. De leiding van de race is op dat moment in handen van Räikkönen voor Massa, Hamilton, Robert Kubica en Alonso die halverwege de race op moet geven met een geplofte motor.

Ook Nico Rosberg ziet zijn race eindigen door een falende motor. De Williams-coureur rijdt op dat moment als zevende in de rondte. De tweede serie stops levert geen verschuivingen op in de top van de rangschikking, maar achterin is er nog de aanrijding tussen Coulthard en Timo Glock, waardoor beiden terugvallen in de race door schade. Ook de Toyota-teamgenoot van Glock, Jarno Trulli, valt door dit incident terug omdat de Italiaan per ongeluk binnen wordt geroepen, terwijl er met zijn auto niets mis is. Hierdoor valt hij uiteindelijk terug naar de achtste plaats. Räikkönen wordt als eerste afgevlagd voor Massa, Hamilton, Kubica, Webber, Jenson Button, Kazuki Nakajima en Trulli.

Vrijdag 8 mei 2009
10:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2

Zaterdag 9 mei 2009
11:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie training

Zondag 10 mei 2009
14:00 - Grand Prix van Spanje


Datum Tijd Programma
Za 25 april 13.55-15.15 uur RTL GP: Formule 1 - Spanje - Kwalificatie
Zo 26 april 13.00-13.55 uur RTL GP: Formule 1 - Spanje - Pre-show
Zo 26 april 13.55-15.45 uur RTL GP: Formule 1 - Spanje - Race
Zo 26 apr 15.45-16.00 uur RTL GP: Formule 1- Spanje - Nabeschouwing
Zo 26 apr 20.00-20.30 uur RTL GP: Formule 1 - Spanje - Samenvatting

Datum Tijd Programma
Za 25 april 13.10-15.15 uur BBC1: Formule 1 - Spanje - Kwalificatie
Zo 26 april 13.10-16.00 uur BBC1: Formule 1 - Spanje - Race
Zo 26 april20.00-20.30 uur BBC3: Formule 1 - Spanje - Samenvatting
Nederlandse tijden



DagMinimumMaximumNeerslagkansWeerbeeld
Vrijdag13 °C24 °C20 %bewolkt
Zaterdag14 °C22 °C20 %bewolkt
Zondag14 °C22 °C20 %half bewolkt
Bron: The Wheather Channel